Het Amerikaanse L.E.K. Consulting heeft in december 2009 een onderzoek gedaan naar bezitters van een apparaat waarop digitaal gelezen kan worden. Het onderzoek wijst uit dat ereaders de groei van boeken- en tijdschriftenverkoop stimuleren.
Van de onderzochte groep is 48% meer gaan lezen door het bezit van een ereader. Slechts 15% van de onderzochte mensen zonder ereader meldde dat zij meer papieren boeken waren gaan lezen. Voor tijdschriften waren de percentages 44% voor mensen met een ereader en 23% voor mensen zonder ereader.
Het bezitten van een ereader stimuleert ook de verkoop van boeken die niet meer in druk zijn: 36% van de gelezen ebooks had men niet gelezen als deze alleen als papieren boek beschikbaar zou zijn. Veertig procent van de respondenten gaf aan dat de betaalbaarheid van ebooks ook een sterke motivator was om meer te gaan lezen. Bezitters van een ereader in dit onderzoek gaven aan dat ze zo’n 18,2 uur per week van hun apparaat lezen.
iPod
Ook digitaal lezen op iPods is onderzocht door L.E.K. Consulting. Bezitters van een iPod lezen per week zo’n 8,9 uur op hun iPod, dat is 1,1 uur meer dan mensen zonder iPod, maar nog altijd minder dan de ereader-bezitters.
Ereaders bieden dus meer kansen voor de nieuwe media dan iPods, volgens dit onderzoek. Er zou ook uit blijken dat het argument van de uitgevers over het verlies van verkopen ongegrond is. De ereader-populatie is nog onontgonnen gebied zegt L.E.K. Consulting. De markt is vorig jaar enorm gegroeid en die trend zal dit jaar doorzetten mede door de aanwas van beschikbare ebooks en opkomst van concurrerende ereaders.
(Via: lek.com.)