Ter ere van de 140ste verjaardag van Lewis Carroll’s ‘Through the Looking Glass’ – het vervolg op ‘Alice In Wonderland’ – werd een verlengstuk gebreid aan de succesvolle iPad-applicatie ‘Alice for the iPad’. In de tweede, nog interactievere Alice-app bevindt de hoofdrolspeelster zich niet in Wonderland, maar in het New York van de jaren ‘30.
‘Good artists borrow, great artists steal’. Zo citeerde Steve Jobs Picasso in een interview over de creatie van Apple’s Macintosh in 1994. Ook op de gloednieuwe iPad-applicatie ‘Alice in New York’ lijkt dit citaat van toepassing. Om de 140ste verjaardag van ‘Through the Looking Glass’ – Lewis Carroll’s sequel op ‘Alice in Wonderland’ – te vieren, hebben schrijver Chris Stevens en illustrator Petra Kneile een opmerkelijke adaptatie van het boek gemaakt in de vorm van een iPad-app. Ze blijven wel grotendeels trouw aan de tekenstijl en de oorspronkelijke dialogen en scènes uit het boek, maar verplaatsten Alice naar een geheel andere omgeving en tijdperk: het New York van de jaren ‘30.
Het meest unieke aspect aan ‘Alice in New York’, is de interactiviteit die Stevens en Kneile – eveneens de ontwikkelaars van het eerste deel getiteld ‘Alice for the iPad’, dat volgens Stevens door meer dan een half miljoen iPad-gebruikers gedownload werd – hebben laten inbouwen. ‘Alice in New York’ wordt al wel eens het meest geavanceerde iPad-boek tot dusver genoemd. Op 27 van de in totaal 136 digitale pagina’s zijn de illustraties volledig interactief gemaakt. Die illustraties maken onder meer gebruik van de versnellingsmeter van de iPad. Je kan (onderdelen van) tekeningen ook laten bewegen door je iPad te draaien of ermee te schudden. Bovendien heeft Chris Stevens het digitale kinderboek van een pianosoundtrack voorzien.
‘Alice in New York’ is terug te vinden in Apple’s App Store.
(Via: The Atlantic)