In elk geval drie buitenlandse partijen staan op het punt grootschalig Nederlandse ebooks te gaan verkopen, werd gisteren duidelijk tijdens het e-reading en tablet event 2012. Google, Barnes & Noble en 24symbols zijn bezig een aansluiting met het Centraal Boekhuis te verkrijgen. Zij komen bij de al bestaande buitenlandse partijen Apple en Kobo, en wellicht zal later dit jaar Amazon ook volgen.
Met de komst van die buitenlandse partijen is de verwachting dat de Nederlandse markt voor digitaal lezen een grote boost zal krijgen. Van Barnes & Noble is sinds begin maart bekend dat ze bezig zijn met een Nederlandse winkel. Voor Google en ‘Spotify voor ebooks’ 24symbols zal de koppeling met de Nederlandse ebooks van het Centraal Boekhuis naar verwachting over enkele weken gereed zijn, daarna volgt Barnes & Noble. Bij 24symbols lag die koppeling volgens Mathijs Suidman van het CB nog wat ingewikkeld, omdat het hierbij gaat om een abonnementsmodel voor ebooks waarbij uitgevers akkoord moeten gaan met de voorwaarden van deze dienst.
Of ook Amazon al concreet bezig is een aansluiting met het Centraal Boekhuis te verkrijgen, is nog niet bekend. Wel gaan al enige tijd geruchten dat het bedrijf zich interesseert voor de Nederlandse markt.
Tijdens een seminar op het e-reading en tablet event 2012 werd er stilgestaan bij de kansen en bedreigingen die er zijn voor bestaande (fysieke) boekhandels in het licht van de komst van buitenlandse grootmachten. Mathijs Suidman van het CB denkt dat er juist ook kansen zijn, waarbij hij wees op de komst van Kobo in combinatie met de Libris-boekhandels. Michael van Everdingen van LG gaf praktische tips hoe boekhandels in kunnen springen op digitale ontwikkelingen om van toegevoegde waarde te blijven. Volgens hem moet de boekhandelaar alle mogelijke communicatiemiddelen inzetten om de klant te blijven helpen bij de aanschaf van een boek.