Vulpen-app was succesvolle marketingactie

186
0
DELEN

Vorige maand verscheen het boek Vulpen van Heleen van Royen als eerste Nederlandstalige boek als applicatie voor de iPhone en iPod touch. De app kost 0,79 euro, maar werd op Van Royens verjaardag gratis aangeboden. Op die dag werd de app ruim tienduizend keer gedownload. Sander Verheijen, Marketing Manager bij FMB uitgevers – de uitgever van Van Royen – , beantwoordde enkele vragen van eReaders.nl.

Het belangrijkste doel van de ontwikkeling van de app was om publiciteit voor Heleen van Royen te genereren. Dit lukte, want de app werd duizenden keren gedownload en haar naam ging volop rond op sites als Twitter en Hyves. Het gratis weggeven van de app op Van Royens verjaardag zorgde volgens Verheijen ook voor meer verkopen van de betaalde versie. De dagen na de verjaardagsactie stond Vulpen nog steeds hoog in de Betaalde Apps ranking.

Verheijen vindt dat de app goed past bij de manier waarop ze Heleen van Royen in de markt willen zetten: “We zoeken bij onze auteurs, en met name onze bestsellerauteurs, altijd nieuwe dingen om ze te positioneren en het boek en de auteur in de media te krijgen/houden. Bij de verschijning van de laatste roman van Heleen hebben we een fanavond/boekpremière georganiseerd in een (uitverkocht) Tuschinski. Met de Vulpen app hebben we de naam ‘Heleen van Royen’ weer verbonden aan noviteit.”

De ontwikkeling van een app kost aardig wat geld en is dus ook lang niet voor iedere schrijver of titel een aantrekkelijke optie. Als speciaal uitgeefmodel is het al helemaal lastig er een winstgevend product van te maken. Op de eerste boeken die alleen als app worden uitgebracht hoeven we voorlopig dus ook niet te wachten. Verheijen: “Voor een aantal titels kan de ontwikkeling van een app inhoudelijk van toegevoegde waarde zijn. Voor andere primair als marketingmiddel.” Volgens Verheijen kun je als uitgever alleen geld verdienen met apps wanneer je je op de meertalige markt gaat richten.

De vraag na afloop van deze primeur is natuurlijk of ze in het vervolg vaker van apps gebruik gaan maken. Verheijen zegt daarover: “Waar het iets toevoegt aan onze marketing- of uitgeefaanpak zullen we mogelijk best nog wel eens vaker zoiets doen.”


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER