Een nieuw onderzoek van ChangeWave toont dat de vraag naar iPads toegenomen is sinds het apparaat op de markt kwam. Uit een vorig marktonderzoek van het onderzoeksbureau bleek al dat de vraag naar iPads voorafgaand aan de release sterker was dan de vraag naar de eerste iPhone in 2007.
Van de mensen die door ChangeWave ondervraagd werden, zal 7 procent ‘hoogst waarschijnlijk’ een iPad gaan kopen, 13 procent ‘enigszins waarschijnlijk’. Bij het vorige onderzoek, voorafgaand aan de lancering, was dat nog 4 procent voor ‘hoogst waarschijnlijk’ en 9 procent voor ‘enigszins waarschijnlijk’.
ChangeWave keek ook naar het type informatie dat ereader- en iPad-bezitters op hun apparaten lezen. Vooral het digitaal lezen van kranten en tijdschriften nam toe in vergelijking met het eerdere onderzoek. Van de iPad-bezitters leest de helft kranten op de tablet, terwijl van de ereader-bezitters slechts 14 procent kranten leest. 38 procent van de iPad-bezitters leest er ook magazines op, tegen 11 procent van de ereader-bezitters.
Daarnaast onderzocht ChangeWave onder een groep bezitters van een iPad hoe tevreden ze waren over het apparaat. Maar liefst 91 procent was ‘erg tevreden’ of ‘enigszins tevreden’. Volgens ChangeWave lijken deze cijfers op de tevredenheid van de onder consumenten best gewaardeerde smartphone, de iPhone.
De ondervraagden waren het meest tevreden over de schermgrootte en de kwaliteit van het scherm. 11 procent van de ondervraagden met een iPad vond daarentegen het gebrek aan ondersteuning van Flash een negatief punt aan de tablet. Er waren volgens ChangeWave echter geen problemen die er echt bovenuitsprongen. Wel was er een opvallende missende functie. Op de vraag wat er nog toegevoegd zou moeten worden aan de iPad, antwoordde 29 procent dat ze graag een camera-functie op de iPad zouden willen.
Op de vraag wat mensen doen met hun iPad, antwoordde 83 procent dat ze er vooral mee op internet surfen. 71 procent gebruikt de iPad ook vooral om mee te emailen en 33 procent leest er ook veel ebooks op.
Het onderzoek van ChangeWave laat zien dat de iPad de verwachtingen grotendeels waarmaakt. Het is een tablet waarin meerdere gebruiksdoelen samenkomen. Ebooks, kranten en tijdschriften lezen zijn daar enkele van, maar ook surfen, emailen en video’s kijken. Dat er tot nu toe geen echt grote negatieve punten aan de iPad worden geconstateerd, belooft veel goeds voor de toekomst van deze tablet.
(Via: Investorplace en CNN.)