Onderzoekers van een universiteit in Jeruzalem hebben een algoritme ontwikkeld op basis waarvan software automatisch kan zien of een tekst sarcastisch is of niet. Met deze techniek kunnen bedrijven in de toekomst mogelijk snel zien hoe er online over hun producten gedacht wordt.
Het onderzoeksteam gebruikte een aantal vrijwilligers om productreviews van Amazon te lezen en aan te geven of de reactie sarcastisch of niet was. Met behulp van de resultaten daarvan ontwikkelden de onderzoekers een algoritme waarmee een tekst kan worden beoordeeld op sarcasme. Na veel testen en controleren kwamen de onderzoekers op een vrij hoog succespercentage. Het algoritme bleek in staat 77 procent van de sarcastische teksten er tussenuit te pakken.
Sommige sarcastische opmerkingen zijn makkelijk te herkennen, anderen blijken lastiger. “Dit boek was erg goed, tot bladzijde 2!” lijkt heel erg op “dit boek was erg goed, tot aan bladzijde 430!” Maar de eerste is duidelijk sarcastisch, de tweede reviewer vond het boek goed maar was waarschijnlijk teleurgesteld over de afloop. Bij de zin (over een ereader) “goed idee, nu nog eens opnieuw proberen met een echt productontwikkelteam” is het sarcasme eenvoudiger te constateren, ook voor een algoritme.
Volgens de onderzoekers is sarcasme een veelgebruikte tekstvorm in online reacties. Het ambigue karakter ervan zorgt er soms voor dat het zelfs voor mensen lastig te beoordelen is of iets sarcastisch of niet bedoeld is. De wetenschappers geven ook aan waarom ze denken dat er zoveel sarcastische reacties zijn op internet. Volgens hen willen mensen daarmee tegen een eventuele hype ingaan en proberen de massa in te lichten over mogelijke tekortkomingen van het product. Daarbij geldt dat hoe populairder een product is, hoe meer sarcastische reactes erover verschijnen.
Het hele wetenschappelijke artikel kun je via deze link lezen. Het algoritme wordt komende week gepresenteerd op een conferentie over weblogs en sociale media.