‘Promoot de ereader, niet de tablet voor digitaal lezen’

137
0
DELEN

De leeservaring van een tablet kan niet tippen aan de leeservaring van een ereader. Dat concludeert Stichting Lezen na onderzoek onder een internetpanel van Intomart GfK. “Wie het lezen wil bevorderen met digitale media, doet er dan ook goed aan om de ereader te promoten.”

Het onderzoek richtte zich vooral op de verschillen in leeservaring tussen tablets en ereaders. “De ereader doet qua leesbeleving, in tegenstelling tot de andere digitale leesapparaten, niet onder voor het gedrukte boek. De ereader dankt deze positie aan zijn unieke combinatie van kenmerken, waarmee het apparaat de sterkste overeenkomsten vertoont met het gedrukte boek.”

Bij mensen die op tablets lezen is de leeservaring van ebooks vaak negatief. Zo kunnen lezers zich minder goed concentreren en raken ze minder ondergedompeld in een boek, vooral omdat de tablet nog veel meer functies heeft dan alleen het lezen van ebooks. Het lezen biedt op een tablet dan ook niet zoveel plezier als van een ereader.

“De ereader leent zich juist even goed als het gedrukte boek om diepgaand en lineair boeken van te lezen, waardoor de concentratie en immersie in de tekst
zijn gewaarborgd. Het is belangrijk met dit gegeven rekening te houden in de
(maatschappelijke) discussies over de gevolgen van de digitalisering voor het lezen.”

Het volledige onderzoek kun je hier downloaden.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER