Uitgevers: digitaal en mobiel

0

Op 18 maart vond in Amsterdam de presentatie van het rapport ‘De uitgever aan het woord’ plaats. Hierin staan de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek dat onder uitgevers gehouden wordt. Belangrijke conclusie: uitgevers zetten steeds meer in op digitale producten en mobiele toegang.

In het onderzoek wordt aan uitgevers gevraagd wat ze nu doen en wat ze verwachten over twee jaar te doen. Vroeger bepaalde een product de strategie voor uitgevers. Steeds meer nemen uitgevers nu de doelgroep als vertrekpunt. De uitgever kijkt naar de behoeftes van de verschillende doelgroepen en probeert daar op in te springen. Een belangrijke consequentie hiervan is dat uitgevers op zoek moeten naar nieuwe manieren om daar ook geld mee te verdienen. In de vroegere structuren was duidelijk hoe dat kon, maar omdat de informatiebehoeftes van consumenten nu anders liggen, worden businessmodellen complexer.

Ebooks
Voor uitgevers van algemene boeken is het aanbieden van ebooks een belangrijke ambitie, zo laat het onderzoek zien. Educatieve en wetenschappelijke uitgevers komen daar juist een beetje van terug. Zij zien nu steeds meer heil in het aanbieden van digitale leermiddelen zoals videocontent, informatie via de mobiele telefoon en digitale databases. Toch verwacht in totaal 57 procent van alle uitgevers in 2012 ebooks aan te bieden. Nu is dat nog 25 procent.

Volgens de uitkomsten van het onderzoek zijn er drie belangrijke speerpunten voor uitgevers. Allereerst de zoektocht naar inkomstenbronnen uit digitale informatiediensten. Verder wordt er breed ingezet op mobiele diensten en moet daarvoor een uitgeefstrategie bedacht worden. Als laatste zien veel uitgeverijen het nu als een uitdaging om het snel veranderende portfolio in de organisatie in te bedden.

Overeenkomsten tussen die drie punten zijn er vooral in financiële zin. Voor veel uitgevers is een belangrijke vraag hoe men geld kan verdienen met nieuwe uitgeefmodellen. De opkomst van mobiele diensten is daarbij erg belangrijk. Uitgevers zien tal van mogelijkheden om nieuwe mobiele diensten aan te bieden. Daarbij krijgen ze echter ook steeds meer concurrentie van andere industrieën. Om met die nieuwe manieren van informatieverschaffing om te gaan, investeren veel bedrijven enorme bedragen. Maar behalve op financieel gebied zullen de veranderingen ook moeten doorwerken tot in de organisatie.

Transformatie
De onderzoekers zien dat de uitgeefbranche in de afgelopen paar jaar een grote transformatie meemaakte. De effecten daarvan worden nu langzaamaan zichtbaar en zullen ook in de komende tijd de uitgevers nog volop bezighouden.

Het onderzoek laat dus zien dat uitgevers volop bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen. Toch blijkt ook dat ze daarin hun weg nog niet helemaal gevonden hebben. Doordat de ontwikkelingen op het gebied van digitaal lezen op het moment zo snel gaan, is het de vraag of uitgevers in staat zullen zijn die ontwikkelingen bij te houden.

Het volledige rapport kun je downloaden in ePub en PDF formaat.

Vorig artikelReview Hanvon N526: stijlvol, licht en touchscreen met handschriftherkenning
Volgend artikelDigitale strips lezen: een inleiding

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in