Onderzoek: Digitaal lezen van kranten en tijdschriften nog beperkt

0

Het digitaal lezen van kranten en tijdschriften komt in Nederland nog maar moeizaam van de grond. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde NOM Print Monitor, waarin voor het eerst ook het digitale bereik van dagbladen en tijdschriften wordt meegenomen. Vooral de computer wordt in Nederland relatief veel gebruikt om gedrukte media in digitale vorm te lezen.

Hoewel het nog om kleine percentages gaat, was er in 2011 volgens stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) een duidelijke groei te zien in het digitaal lezen van tijdschriften en kranten. Vooral dagbladen worden in toenemende mate online gelezen. 34,7 procent van de ondervraagden leest wel eens een dagblad in digitale vorm op de computer. 9,1 procent doet dat op de mobiele telefoon, 4,2 procent op een tablet en 0,3 procent op een ereader.

Bij tijdschriften liggen de percentages nog een stuk lager. 10,6 procent leest wel eens een tijdschrift op de computer, 1,8 procent op de mobiele telefoon, 1,7 procent op de tablet en 0,1 procent op de ereader.

De NOM keek ook naar het publiek dat digitaal leest. Algemeen gesteld kan worden dat vooral hoger opgeleide mannen digitale tijdschriften en kranten lezen. Ook zijn er verschillen tussen leeftijdscategorieën. De smartphone wordt relatief vaker gebruikt door jongere doelgroepen in de leeftijd 13 – 34 jaar, terwijl de computer en tablet door de groep 35-49 jarigen vaker wordt gebruikt.

De gegevens over het bereik van individuele titels op digitale platformen waren nog te laag om deze in de rapportage mee te nemen. In de toekomst verwacht NOM een zodanige groei dat dit wel relevante gegevens oplevert. Aan het onderzoek van NOM deden in totaal 22.042 mensen mee, die staan voor 13.922.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Bekijk hier het volledige persbericht met bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften.

Vorig artikelMeer buitenlandse ebookwinkels komen naar Nederland
Volgend artikelNoorse auteurs en uitgevers akkoord over royalties streamingdiensten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in