Gisteren maakte de Amerikaanse warenhuisketen Target bekend dat de Kindle vanaf 25 april in een aantal winkels te koop zal zijn. Het is hiermee voor het eerst dat Amazons ereader officieel via een ander verkoopkanaal dan de eigen website verkocht zal worden.
De stap van Amazon komt niet onverwachts. Eerder deze maand werd ook de Nook van concurrent Barnes & Noble naar andere winkels gebracht. Beide bedrijven zien de komst van de iPad waarschijnlijk als een bedreiging voor de verkopen van hun ereaders. Hoewel Apple en Amazon zich natuurlijk niet op precies dezelfde markt richten, kan de iPad toch een behoorlijk deel van de Kindlemarkt afpakken.
Een belangrijk nadeel van de Kindle was dat consumenten het apparaat tot nu toe voor de aankoop niet eerst in handen konden hebben. Met de komst van de Kindle naar Target-winkels komt daar verandering in. De prijs van de ereader in de winkel is hetzelfde als de prijs via de website van Amazon, 259 dollar. Voor Amazon is het min of meer een primeur om een product naar fysieke winkels te brengen. Het bedrijf is groot geworden als winkel die enkel via internet producten verkocht en dus een zeker voordeel had ten opzichte van concurrentie. Nu zal het bedrijf zich ook bezig moeten gaan houden met de distributie van de Kindle naar lokale winkels.
Of Amazons keuze voor winkelverkoop van de Kindle veel effect zal hebben op de verkopen, is natuurlijk de vraag. In de winkelschappen moet de ereader opboksen tegen concurrenten als de Sony Reader en apparaten van andere fabrikanten.
(Via: Marketwatch.)