Tablets en ereaders zijn hard op weg om een alomtegenwoordig massaproduct te worden. Vooral de tablet lijkt deze status sneller te bereiken dan ieder ander eerder uitgebracht apparaat. Deze ontwikkeling heeft grote invloed op papieren publicaties zoals boeken, tijdschriften en kranten.
Het rapport The Impact of Media Tablets on Publication Paper Markets geeft de gevolgen weer van de opkomst van tablets en ereaders voor papieren publicaties. De afgelopen jaren zijn de verkoopaantallen van de apparaten erg gegroeid. Het rapport beschrijft dat al snel duidelijk werd dat de apparaten problemen betekenden voor papieren publicaties: In 2010 is iBooks de populairste gratis app van iTunes. Een onderzoek van Morgan Stanley wijst uit dat 42 procent van de Amerikaanse tabletbezitters het abonnement op de papieren krant stop wil zetten. En in mei van dit jaar maakt Amazon bekend dat de verkoop van ebooks de verkoop van gedrukte boeken overschrijdt in de VS.
Volgens het rapport zullen er in 2015 195 miljoen tablets en ereaders verkocht zijn in Noord-Amerika. Dit zal tot gevolg hebben dat de uitgave van gedrukte tijdschriften, kranten en boeken zal dalen met 12 tot 21 procent in vergelijking met 2010 omdat deze media op de apparaten gelezen zal worden. De daling zal voortzetten en resulteren in een daling van 40 tot 50 procent over de komende 15 jaar. De verwachting is dat de toename van het aantal verkochte apparaten gepaard gaat met een groei in de verkoop van ebooks en andere digitale publicaties.
Europa zal naar verwachting ook een daling laten zien, vooral voor kranten. De dalende percentages zullen echter minder laag uitvallen voor West-Europa dan voor Noord-Amerika omdat het aantal tabletgebruikers hier lager ligt en omdat de mediamarkt gefragmenteerder is, aldus het onderzoek.
(Via: PR Newswire)