Wanneer het ebook wordt ingezet in het onderwijs moet het wel meer bieden dan het gedrukte boek. Heeft een interactief e-studieboek een grotere leeropbrengst dan het gedrukte boek? Afgelopen zomer vond over deze kwestie een onderzoek plaats in het kader van het project Amsterdam e-boekenstad. Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met uitgeverij SDU. Vandaag werd het rapport van het onderzoek gepubliceerd op de website van e-boekenstad.
Amsterdam e-boekenstad is een project waarin onderzoek wordt gedaan naar de aspecten die te maken hebben met de overgang van papieren boeken naar elektronische boeken. In het onderzoek van afgelopen zomer werd de volgende hypothese getoetst: “Wanneer de lesstof in interactieve vorm wordt aangeboden, is de leeropbrengst voor de gebruiker groter dan bij het aanbieden in de klassieke vorm.” Het onderzoek werd gedaan onder studenten van het hoger onderwijs. De studenten werden onderverdeeld in twee groepen die dezelfde lesstof bestudeerde, de ene groep testte de interactieve digitale versie van het studieboek en de andere groep testte het papieren boek. Na afloop werd de leeropbrengst gemeten door middel van een toets. Daarnaast vonden er ook interviews plaats met de participerende studenten om te begrijpen waarom de ene methode beter is dan de andere.
Het onderzoek wees uit dat de leeropbrengst inderdaad hoger is wanneer de student een interactief e-studieboek gebruikt. De testgroep die het e-studieboek gebruikte had zes van de 24 toetsvragen significant beter beantwoord dan de testgroep die het gedrukte boek gebruikte.
Eveneens werd uit het onderzoek duidelijk dat de digitale versie voordelen had ten opzichte van het papieren boek. De studenten waardeerden dat de tekst gepresenteerd werd in ‘behapbare blokjes’ omdat ze niet houden van lange teksten. De digitale versie stimuleerden de studenten om de toets uit het studieboek te doen omdat de toetsvragen bij de desbetreffende alinea gesteld werden in plaats van achterin het papieren boek. En de definities van begrippen waren sneller te raadplegen, de student hoeft er alleen maar met de muis overheen te gaan.
Uit het onderzoek bleek dat digitaal studeren ook nadelen heeft. Het computerbeeldscherm is een obstakel en studenten vinden het niet comfortabel om te studeren achter een computer. Het grootste nadeel van studeren op de computer is volgens de studenten de afleiding door het internet. Een ander nadeel dat werd benoemd is dat de huidige ebooks te duur zijn, zij vinden het pas interessant als het beduidend goedkoper is dan het papieren boek.
De studenten werden ook gevraagd naar de toekomst van studeren. Zij zijn ervan overtuigd dat de toekomst digitaal is en dat de iPad een grote rol zal innemen. Het ideale e-studieboek lijkt niet meer op een boek, maar lijkt meer op een website of computerprogramma. Het heeft geen hoofdstukken of paragrafen en bevat naast tekst ook video’s, infographs, audiofragmenten en een social media tool. Een interessant punt waar de studenten mee kwamen is dat het e-studieboek uit verschillende lagen moet bestaan, waarvan de bovenste laag een soort boeksamenvatting is. In de lagen eronder is het mogelijk om meer te lezen over bepaalde onderwerpen.
(Via: e-boekenstad Amsterdam)