Het was een gedurfde zet van de Duitse partners Weltbild, Thalia, Bertelsmann en Deutsche Telekom. Anderhalve maand geleden brachten ze de Tolino Shine op de markt, een Duitse ereader die tegenwicht moest gaan bieden tegen buitenlanders Amazon en Kobo. Weltbild laat weten tot nu toe tevreden te zijn met de verkoop.
De lancering van de ereader ging bij onze oosterburen gepaard met een forse reclamecampagne. Weltbild-baas Carel Halff verklaarde vandaag dat de ereader voldoet aan de verwachtingen. Zowel wat omzet als merkbekendheid betreft ligt de Tolino op schema.
Voor het jaar 2013 verwacht Halff dat er in Duitsland zo’n 1.3 miljoen ereaders over de toonbank zullen gaan. Daarvan moet minstens een derde een Tolino zijn. Om dat doel te bereiken is het samenwerkingsverband nog wel op zoek naar meer partners.
Ook aan internationalisering wordt gedacht. Volgens Haff zijn er inmiddels gesprekken met diverse buitenlandse bedrijven. In 2014 zal er bovendien een tablet op de markt gebracht worden. Via die tablet zal meer dan alleen boeken aangeboden gaan worden.
(Via: Lesen.net)