Vandaag worden de resultaten bekend gemaakt van het onderzoek dat de commissie-Brinkman deed naar de situatie in de krantensector. Daarin wordt onder andere ingegaan op de mogelijkheden van innovaties op het terrein van distributie middels ereaders.
Kranten zijn in de problemen gekomen doordat abonneeaantallen al jaren dalen en de advertentiemarkt inzakt door de economische crisis. Bovendien lopen kranten veel inkomsten uit de kleine advertenties mis, omdat deze steeds vaker online worden geplaatst.
De commissie-Brinkman voerde een reeks gesprekken met belanghebbenden en bundelde haar ervaringen in een rapport dat vandaag aan minister Plasterk wordt gepresenteerd. Het rapport doet veel stof opwaaien, mede door de aanbeveling om internetgebruikers te laten betalen voor innovaties in de krantensector. Veel mensen vinden dat kranten te lang hebben gewacht met innoveren en vinden het maar vreemd dat internetgebruikers nu moeten gaat betalen voor een innovatiefonds.
Als één van de speerpunten in het rapport wordt ook de mogelijkheid van krantendistributie via ereaders genoemd. NRC Handelsblad experimenteerde al eerder met de NRC ePaper, waarbij een digitale versie van de krant dagelijks werd ‘bezorgd’ op een iLiad ereader.
Toch is het maar de vraag of een dergelijk model voldoende innovatief is om de kranten te redden. De krant één op één in digitale vorm aanbieden kan wellicht een oplossing zijn voor de productie- en distributieproblematiek , maar het businessmodel van de krant verandert er niet wezenlijk door.
Een oplossing waarbij mensen een krant op maat ontvangen, op een ereader, smartphone of pc, met persoonlijke selecties van nieuws en achtergronden van verschillende journalisten en redacties, daar zit waarschijnlijk meer perspectief in. Het is echter de vraag of de kranten- en tijdschriftenuitgevers een dergelijk model durven te omarmen.