Boekencentrum experimenteert met ebookprijzen

120
0
DELEN

Uitgeverij Boekencentrum doet sinds vorige week een experiment met ebooks die aangeboden worden tegen een erg lage prijs. Dit heeft een flinke stijging van de verkoop tot gevolg.

De uitgeverij experimenteert met tien titels die niet meer leverbaar zijn in gedrukte vorm van de auteurs Dick van den Heuvel en Ton van Mourik. De ebooks kosten normaal gesproken 4,95 euro, maar gaan tijdens het experiment voor 1,99 en 2,99 over de toonbank. De prijsverlaging heeft een groei in het verkoopaantal tot gevolg. “Voor de oude prijs verkochten we per titel tussen de veertig en de vijftig exemplaren per maand, nu waren dat er in een weekend meer dan 150”, aldus adjunct-directeur van Boekencentrum, Arjen van Trigt. Of de laaggeprijsde ebooks ook winstgevend zijn moet Van Trigt nog narekenen. Hij denkt dat de titels pas iets gaan verdienen als er per maand 500 exemplaren van worden verkocht.

Het doel van het experiment is het vinden van de ideale prijs voor ebooks. Van Trigt stelt: “Een lage prijs is alleen interessant als je de massa bereikt.” Een lagere prijs verbreedt de doelgroep volgens hem want dan kopen consumenten een boek omdat het goedkoop is en niet omdat ze het willen lezen. Van Trigt is wel bang voor kannibalisme door goedkope ebooks van gedrukte boeken, daarom experimenteert hij ook met titels die in gedrukte vorm niet meer leverbaar zijn.
Het experiment duurt in eerste instantie een maand, maar bij succes wordt het verlengd.

(Via: Boekblad)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER