De magazine-industrie lijkt te geloven dat tablets en ereaders voor nieuwe inkomstenstromen kunnen zorgen, en zet al enige tijd massaal in op digitale edities voor dergelijke mobiele devices. Maar hoe reageert de digitale lezer? De Amerikaanse Association of Magazine Media zocht het uit.
De MPA – de voormalige Magazine Publishers Association, nu de Association of Magazine Media – deed zopas een onderzoek bij meer dan 1000 mensen die digitale magazines lezen op tablets en ereaders. Uit die studie blijkt dat 90 procent van de ondervraagden evenveel of zelfs meer magazinecontent consumeert dan voorheen.
Bovendien wil bijna twee derde (63 procent) dat er meer tijdschriften in digitale vorm beschikbaar komen. 55 procent wil ook oudere edities van magazines digitaal kunnen lezen, en 86 procent wil digitale tijdschriften, of losse artikelen daaruit, kunnen sharen.
Voorts zegt een groot deel van de ondervraagden (73 procent) soms in te gaan op advertenties in tablet-edities, en 60 procent zou zelfs direct producten willen aankopen via zo’n ads. Acht op tien digitale magazinelezers wil de komende feestdagen dan weer een digitaal tijdschriftabonnement cadeau kunnen doen bij een mobiel toestel, bijvoorbeeld aan de hand van ‘gift cards’.
De MPA heeft ook goed nieuws voor de aanbieders van digitale kiosk-apps, waaronder Apple (Newsstand), Amazon (Kindle Fire Newsstand) en AOL (Editions). Het leeuwendeel van de ondervraagden (76 procent) wil namelijk nog meer digitale kiosken. In zo’n kiosk-app moet het dan wel gemakkelijker worden om specifieke titels terug te vinden (79 procent).
Verder wordt gevraagd om meer consistentie op het gebied van navigatie en functies (90 procent). Er hoeft tenslotte geen overdaad aan videomateriaal te zijn in digitale edities van tijdschriften. 70 procent wil video’s met een maximale duur van 1 minuut. Less is more.
(Via: MediaPost )