De introductie van de Kobo Touch bij de Libris/Blz. boekwinkels breekt de Nederlandse ebookmarkt open, volgens Caroline Damwijk, directeur van Libris/Blz. Tot nog toe was eigenlijk alleen Bol.com een speler van formaat in Nederland, die nog geen echte concurrentie tegen is gekomen. Het Canadese Kobo moet daar verandering in brengen.
“De ebookwereld is niet nationaal maar internationaal. Daarom heb je een grote partner nodig. Een intensieve samenwerking tussen fabrikant en retailer is de sleutel tot het succes.” Volgens Damwijk krijgt Kobo met de samenwerking toegang tot Nederlandse boekwinkels met een breed assortiment en verkopers met een passie voor lezen en boeken.
Ook voor Kobo is het zoeken naar partners onderdeel van een bredere strategie. In Frankrijk zocht het samenwerking met FNAC, in Groot-Brittannië met WHSmith. Op de persconferentie die Libris/Blz. vandaag hield ter gelegenheid van de introductie van Kobo, vertelde Pieter Swinkels, Director of Publisher & Industry Relations, dat Kobo hiermee als klein bedrijf wil opboksen tegen grote bedrijven als Amazon, Google en Apple. Die lokale boekwinkels hebben bovendien nog een andere toegevoegde waarde: “Er is een grote rol voor boekwinkels als het gaat om leescultuur. Kobo wil leescultuur versterken, mensen aan het lezen brengen.”
Kobo mag misschien voor veel mensen nog wat onbekend zijn in vergelijking met de concurrentie, maar doordat het recent is overgenomen door het Japanse Rakuten heeft het bedrijf wel een stabiele basis en grote ambities. Swinkels: “Rakuten, de nieuwe eigenaar, is wereldwijd een grote speler op diverse e-commerce gebieden. Dit komt ook Libris ten goede, want hierdoor biedt Kobo een stabiele omgeving om verder te groeien.”
Social reading
De komst van Kobo naar Nederland betekent ook de komst van een primeur op ebookgebied, namelijk de introductie van het sociale lezen. Met het in apps en ereaders ingebouwde ‘Reading Life’ heeft Kobo een unicum in de ebookwereld. Zo kun je ‘beloningen’ verdienen met je leesgedrag en bijvoorbeeld passages delen met vrienden. Swinkels: “Lezen wordt steeds meer een sociale activiteit, ondanks dat er ook mensen zijn die gewoon met een boek in een hoekje willen zitten. Door de ontwikkeling van het internet wordt lezen een gedeeld iets. Daarom sloot Kobo een partnerschap met Facebook, waardoor Kobo prominent op Facebook staat. Door sociale media wordt lezen aantrekkelijker en kan ook de band met boekhandels worden versterkt.”
Voor Nederlandse uitgevers had Swinkels ook nog een boodschap. De ereaderverkoop gaat een hoge vlucht nemen, maar daarin hebben ook uitgevers volgens hem een rol. Op het gebied van aanbod, metadata, marges en prijsbeleid moet er in Nederland consequenter opgetreden worden. Als prijsrichtlijn noemde hij een bedrag van tussen de 7 dollar en 12,99 dollar, wat volgens diverse onderzoeken de meest ideale prijzen blijken te zijn voor digitale boeken.
De Kobo Touch zal vanaf volgende week in een select aantal winkels te verkrijgen zijn en online op de website van Libris en Blz. verkocht worden. Verder hebben klanten van Libris en Blz. via internet toegang tot een catalogus van zo’n 2,5 miljoen ebooks, in verschillende talen. Vanaf de komende Boekenweek gaan de boekhandels groots inzetten op digitaal lezen.
Klanten van beide boekhandelketens die al eerder ebooks hebben aangeschaft kunnen deze ook op de Kobo Touch lezen. Verder kunnen de boeken van Kobo ook op andere ereaders gelezen worden.