Boekhandels gefrustreerd na bekendmaking JK Rowling

0

Britse boekhandels als Waterstone’s en WH Smith hebben teleurgesteld gereageerd op de beslissing van J.K. Rowling om de ebooks van Harry Potter exclusief via Pottermore te gaan verkopen. Rowling maakte gisteren bekend vanaf oktober de Harry Potter-ebooks in diverse talen direct vanaf haar nieuwe website aan te bieden, waarmee ze fysieke boekhandels en internetboekhandels omzeilt.

Precieze details over de ebookverkoop zijn nog niet bekend, wel is duidelijk dat de ebooks op verschillende ereaders te lezen zullen zijn, waaronder ook Amazons Kindle. Het lijkt er bovendien sterk op dat de ebooks zonder beperkend DRM verkocht gaan worden, maar met in plaats daarvan een watermerk. De uitgever van haar papieren boeken, Bloomsbury, krijgt een deel van de opbrengst – volgens geruchten 10 procent.

Britse retailers hebben sterk verontwaardigd gereageerd op Rowlings plannen. Een woordvoerder van de Britse boekhandelketen Waterstone’s zei: “We probeerden altijd om waarde toe te voegen voor de fans bij de lancering van een nieuw boek, en deze lanceerdagen zijn legendarisch geworden bij Waterstone’s en andere boekhandels. We zijn daarom teleurgesteld dat de boekhandel, na een sleutelrol te hebben gespeeld in de groei van het fenomeen Harry Potter, nu effectief verbannen wordt van het verkopen van de langverwachte ebookeditie.”

Concurrent WH SMith is ook teleurgesteld dat de boekwinkels niet de kans krijgen de boeken in digitale vorm te verkopen. Een woordvoerder van het bedrijf hoopt dat de aandacht voor de digitale versie alsnog zal zorgen voor een groei van het aantal gedrukte boeken dat verkocht wordt.

Ook onafhankelijke boekwinkels waren kritisch op de berichten. Melanie Carroll,eigenaar van een boekwinkel in Lincoln: “Ik vind het jammer dat het op deze manier gegaan is. In plaats van samen te werken in deze tijd, snijden we elkaar de poten af.” De eigenaar van Foyles in Londen is positiever gestemd. “Het waren voor ons altijd al backlist-boeken. De ebooks kunnen dienen als een goede promotie voor de gedrukte boeken.”

In het buitenland zijn er eveneens negatieve reacties. Uitgever Gallimard, die de boeken in Frankrijk op de markt brengt, is geïrriteerd. “We weten in het geheel niet wat er gaat gebeuren. Het aangekondigde partnerschap tussen Rowling en Bloomsbury is mysterieus en we weten niet wat er van gaat komen. En uiteraard, de exclusiviteit is een probleem voor ons.”

(Via The Bookseller.)

Vorig artikelArchos komt met Honeycomb-tablets
Volgend artikeliOS-app van Kobo wordt nog socialer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in