Volop aandacht voor digitaal lezen op komende Nationale uitgeefdag

0

Tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag op 10 november wordt er veel aandacht besteed aan digitaal lezen. Het thema van de achtste editie is: ‘Empowering Publishing!’ De consument leest nog steeds van papier, maar de groei in de uitgeefsector zit voornamelijk in online en mobiel. Het uitgeefvak heeft momenteel te maken met zaken zoals digitalisering van het mediagebruik, de groei van het aantal beschikbare ebooks en apps, de opkomst van mobiel en een waardeketen waarin technologische partijen veel macht hebben verworven.

Op de Nationale Uitgeefdag komen verschillende sprekers aanbod die in zullen gaan op digitale ontwikkelingen in het uitgeefvak. Auteur Lulu Wang gaat haar ‘Lulu Wang book app’ bespreken. Zij meent: “De enige manier om het hoofd te bieden aan de uitdaging van deze tijd is gebruik te maken van dit nieuwe medium om de literatuur te dienen.” Zij zal in haar lezing ingaan op e-auteurschap en hoe het ebook, de book app en het papieren boek van elkaar verschillen.

Jan van Seijen, vertegenwoordiger van Kooaba in de Benelux, zal gaan spreken over hoe je een krant interactief kunt maken. Het Zwitserse bedrijf heeft de app Paperboy op de markt gebracht waarmee papieren kranten kunnen worden verrijkt met aanvullende digitale content. Sinds vorig jaar biedt dagblad de Spits de app aan. Vanaf 2012 stelt het bedrijf de app open voor andere Nederlandse uitgevers.

Vakuitgeverij Beerens Business Press vertelt over hoe het bedrijf uitgeven opnieuw uitvindt, met als inspiratie het platform Twinkle. Voor de uitgeverij zijn de termen multimedia en crossmedia erg belangrijk. Directeur Paul Petermeijer laat weten: “Uitgeven? Ik noem het liever ondernemen in informatie”.

Directeur Geneviève Waldmann van Luitingh-Sijthoff zal ingaan op hoe een uitgeverij in kan spelen op de revolutie in digitaal lezen. Vragen die aanbod zullen komen: wat doet de digitalisering van het boek met het boekenvak? En hoe speelt een grote Nederlandse boekenuitgever in op de verwachte schaalsprong van het ebook? “Het ebook zal de komende jaren een serieuze positie veroveren naast het papieren boek. Dé uitdaging wordt daarom steeds actueler om de content van boeken via meerdere platformen te exploiteren. Bij Luitingh-Sijthoff zijn wij volop met dit vraagstuk bezig. Tijdens de Nationale Uitgeefdag zal ik onze gedachten, acties en plannen op dit gebied uiteenzetten”, aldus Waldmann.

(Via: Nationale Uitgeefdag)

Vorig artikelNederlandse editie van biografie Steve Jobs verkrijgbaar in iBookstore
Volgend artikelDuitse ‘wetenschappelijke studie’ over digitaal lezen is slechts PR-stunt

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in