Een onderzoek uitgevoerd door comScore heeft aangetoond dat de bekendheid en koopintentie van de iPad ongeveer gelijk is aan die van de Kindle van Amazon. Eveneens blijkt dat toekomstige bezitters voor een groot deel bereid zouden zijn om te betalen voor content op zulke apparaten.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2176 Amerikaanse internetgebruikers. Het is overigens niet het enige onderzoek naar de aantrekkingskracht van tablets, al eerder werd bijvoorbeeld door ChangeWave onderzocht hoe de iPad zich onder consumenten verhoudt tot andere ereaders. Het nieuwe onderzoek belicht de zaak van een iets andere kant door ook te kijken naar het verschil tussen mensen die nu al een iPhone of iPod hebben (iOwners genoemd) en mensen die deze producten van Apple niet bezitten.
Onder de respondenten van het onderzoek is de iPad met 65 procent op dit moment even bekend als de Kindle. 15 procent overweegt serieus binnen drie maanden een iPad te kopen. Voor de Kindle is dat 14 procent. Ook andere ereaders als die van Sony en Barnes & Noble komen terug in het onderzoek, maar geen daarvan scoort zo hoog als de iPad of de Kindle. 1 procent van de ondervraagden had nu al een iPad besteld, 6 procent had al een Kindle besteld of in bezit.
Er werd ook gevraagd naar de dingen die men met de iPad zou doen als men in het bezit zou zijn van zo’n apparaat. Opvallend is dat, net als in het onderzoek van ChangeWave, 37 procent zegt boeken te willen gaan lezen op de iPad. 34 procent geeft verder aan ook tijdschriften en kranten te gaan lezen op de iPad. Volgens het onderzoek van ChangeWave wil 68 procent de iPad gaan gebruiken om te internetten, in het nieuwste onderzoek is dat slechts 50 procent.
In de vergelijking met de huidige bezitters van een iPhone of iPod, valt op dat deze iOwners heel anders aankijken tegen het betalen voor content. 52 procent zegt bereid of erg bereid te zijn te betalen voor digitale kranten en tijdschriften, tegen 22 procent van de niet-iOwners. Hetzelfde geldt voor de iOwners die ook een ereader hebben: 50 procent daarvan zegt de afgelopen drie maanden voor minstens 60 dollar aan ebooks te hebben gekocht, tegen 24 procent van de niet-iOwners met een ereader.
Deze resultaten lijken aan te geven dat wanneer mensen eenmaal bekend zijn met het betalen voor digitale content, ze ook makkelijker op nieuwe apparaten als de iPad zullen betalen voor informatie. Verder bleek dat consumenten tot 44 jaar aanmerkelijk eerder geneigd zijn te betalen voor online content dan oudere consumenten.
Elk onderzoek lijkt aan te geven dat Apple er goed aan heeft gedaan de iPad ook nadrukkelijk in de markt te zetten als ereader. Hoewel het apparaat nog niet eens op de markt is, denkt een groot gedeelte van de consumenten dat de iPad een goede ereader zal zijn. De praktijk zal uiteindelijk uitwijzen of de iPad ook echt veel gebruikt zal worden als ereader en of bijvoorbeeld het LCD-scherm daarvoor niet een te grote hindernis is. Ook de prijsstelling van de ebooks zal een belangrijke factor zijn. Er gaan geruchten dat Apple net als Amazon op een prijs van 9,99 dollar voor ebooks mikt.
(Via: comScore.)