Slechts enkele uren na de aankondiging van de nieuwe Nook van concurrent Barnes & Noble heeft internetwinkel Amazon de prijs van de 3G-versie van de Kindle verlaagd. Het apparaat kost nu nog 164 dollar, een korting van 25 dollar. Hiervoor krijgt de lezer wel advertenties te zien in onder meer het beginscherm van de ereader.
De actie van Amazon was voorzien, het bedrijf heeft er inmiddels een gewoonte van gemaakt om snel op concurrenten te reageren in de hoop iets van de aandacht van hen af te leiden. De nieuwste Nook van Barnes & Noble heeft geen beschikking over 3G – waar de eerdere versie dat nog wel had -, reden voor Amazon om juist op de 3G-functie in te zetten.
Eerder maakte Amazon ook al de wifi-versie van de Kindle goedkoper met advertenties. Lezers krijgen op een aantal vaste plaatsen op het apparaat advertenties te zien die speciaal voor de Kindle gemaakt worden. Via een app kunnen lezers kiezen welke advertenties wel en niet op de Kindle te zien zijn.
Amazon verkoopt ook nog steeds de advertentieloze versie van de Kindle. Het prijsverschil blijkt tot nu toe echter succesvolle marketing: de wifi-Kindle met advertenties is binnen een paar weken populairder geworden dan de ereader zonder advertenties. De ‘Kindle with Special Offers’ is nog niet vanuit het buitenland te verkrijgen.
(Via: Amazon)