Uit recent onderzoek blijkt dat veel uitgevers het ebook een kansloze ontwikkeling vinden, maar ter gelegenheid van de InCT netwerkborrel bij internetbureau Liones draaide Wiebe de Jager van eReaders Groep de uitspraak om en verdedigde vanaf een zeepkist de stelling ‘het ebook maakt uitgevers kansloos’.
Het onderzoek ‘De uitgever aan het woord’ van KPMG, Thaesis en Thieme, bevat de laatste jaren een interessante paradox. Het ebook wordt vaak genoemd als een interessante ontwikkeling, maar veel uitgevers vinden het ebook juist een kansloze ontwikkeling.
Tijdens de uitgeefprofessionals borrel, georganiseerd door David Huijzer van InCT, mocht Wiebe de Jager de stelling verdedigen dat het ebook uiteindelijk uitgevers kansloos maakt. Het ebook is niet zomaar een digitale versie van het papieren boek, maar een onderdeel van het web, waar heel andere spelregels van toepassing zijn. Na de presentatie gingen de aanwezigen in groepjes uiteen om de stelling te bediscussiëren.
Volgens de aanwezigen zal het zo’n vaart niet lopen met het failliet van de uitgeverijsector, maar zullen er wel degelijk veel functies binnen de huidige uitgeverijen komen te vervallen of overgenomen worden door zelfstandigen of internetbedrijfjes die de taken sneller en/of goedkoper kunnen uitvoeren.
Het ebook kan ook kansen met zich meebrengen: een uitgever zou met ebooks bijvoorbeeld juist meer kunnen doen aan contentverrijking, door uitgaven te voorzien van video en geluid. En uitgevers die platformen creëren, in de vorm van communities en niche sites, kunnen daarmee mensen aan zich te binden en kwalitatieve traffic genereren.
De tweede spreker, Carlo van Houtum, business unit manager Startpagina.nl, sprak over verschillende performance based marketingmodellen zoals affiliate marketing en het belang van het creëren van relevante traffic voor online adverteerders. Zoekmachineoptimalisatie, waardevolle content en goed inzicht in return on investment en webstatistieken zijn daarbij de belangrijkste drijvers.