De oplage van zowel NRC als nrc.next is het afgelopen jaar licht gestegen. De groei komt doordat het aantal digitale lezers flink toenam. Ook De Persgroep zag een groei van het aantal verkochte digitale kranten.
Bij nrc.next steeg de digitale oplage in een jaar tijd van 1.000 exemplaren naar ruim 11.000. In oktober 2012 introduceerde nrc.next een nieuwe applicatie, die dus succesvol lijkt te zijn. Het NRC heeft een bijna dubbel zo grote digitale oplage, meldt NRC Media op de website. Hier lag de digitale verkoop in het eerste kwartaal van 2013 35% hoger dan een jaar eerder. Volgens hoofdredacteur Peter Vandermeersch toont de groei “dat niet de drager papier belangrijk is. Maar wél de inhoud.”
Bij concurrent De Persgroep nam het aantal digitale lezers ook flink toe. Wel kon deze stijging er niet voor zorgen dat de totale oplage iets afnam. Van alle kranten van deze uitgever worden er nu 75.000 dagelijks digitaal verkocht. De Volkskrant is met een digitale oplage van 45.000 exemplaren marktleider. Het AD bezet de tweede plek in het digitale portfolio van de uitgever met een oplage van 21.000.