Steeds meer uitgeverijen richten zich vandaag de dag op retail, denk maar aan Barnes & Noble. Ook het omgekeerde kan. Eerder deze week raakte namelijk bekend dat webwinkel Amazon Larry Kirshbaum – de voormalige CEO van Time Warner Group, nu Hachette Book Group – aangetrokken heeft om directeur te worden van Amazon Publishing in New York.
Het lijkt erop dat Amazon op deze manier een te duchten concurrent wil worden voor de grote traditionele uitgevers. Volgens The Wall Street Journal zal het bedrijf onder impuls van Larry Kirshbaum (zie foto) een nieuwe imprint lanceren, waarbij de focus gelegd zal worden op het uitgeven van ‘kwaliteitsliteratuur, commerciële fictie, en zakelijke en algemene non-fictie’ (in print- en digitale vorm) – de huidige imprints van Amazon Publishing zijn gericht op heel specifieke genres, zoals romantiek en mysterie. Er zijn nog geen details bekend over de naam en officiële lanceringsdatum van deze nieuwe imprint, noch over de hoeveelheid titels die gepubliceerd zullen worden.
Feit is dat het de zesde imprint van Amazon Publishing zou zijn, na AmazonEncore – dat hoofdzakelijk bestaat uit titels die in eigen beheer uitgebracht worden -, AmazonCrossing – vooral anderstalige titels -, Montlake Romance – novelles in het romantische genre –, The Domino Project – een imprint van Seth Godin dat zich voornamelijk richt op kortverhalen -, en de zopas gelanceerde imprint Thomas & Mercer, gericht op thrillers.
Kirshbaum zal zijn job als vicepresident van de New Yorkse afdeling van Amazon Publishing op 5 juli aanvatten. Zijn in 2005 opgerichte agentschap LJK Literary Management – dat auteurs als Dean Koontz, David Ellis en James Redfield vertegenwoordigt – wordt overgeleverd aan zijn voormalige agenten Megan Thompson en Susanna Einstein.
(Via: Paid Content)