Kobo: Nederlandse ebookverkoop blijft achter bij andere landen

0

Volgens Pieter Swinkels van Kobo blijft de ebookverkoop in Nederland achter bij die in andere landen. Kobo wil samen gaan werken met uitgevers om meer digitale boeken tegen lagere prijzen op de markt brengen, zo zegt Swinkels tegen Boekblad.

Over het algemeen kopen mensen die eenmaal een ereader hebben steeds meer ebooks, constateert Swinkels. “Maar in Nederland gaan die curves als enige niet gelijk op.” Swinkels geeft een aantal redenen waarom de opkomst van ebooks in Nederland anders verloopt dan in andere landen.

Naast het feit dat Nederlanders eerder geneigd lijken om grootschalig onderling ebooks op bijvoorbeeld USB-sticks uit te wisselen, ligt dat aan het gebrekkige titelaanbod en de over het algemeen hoge prijzen van Nederlandse ebooks.

“De bestsellerdekking is goed, maar er ontbreekt nog wel veel. Uitgevers die conversieprogramma’s hebben opgestart, lijken er onderweg mee gestopt.” Swinkels stelt dat Kobo wil gaan samenwerken met uitgevers om meer ebooks op de markt te brengen.

Toch is Swinkels niet negatief over de Nederlandse ebookmarkt. De komende jaren wil hij met Kobo de basis die het afgelopen jaar gelegd is uitbouwen en ook de meer gepassioneerde lezers naar het Kobo-platform lokken.

Vorig artikelBookshelf, platform voor studieboeken in Nederland actief
Volgend artikelNieuw self-publishingplatform Brave New Books van Bol.com
Hoi! Ik ben Martijn, freelance webredacteur. Ik ben een fanatiek lezer, zowel vanaf een ereader als van papier. Zelf ben ik in het bezit van een Kindle Paperwhite en een Kobo Glo, maar heb in de loop der tijd ook met veel andere merken kunnen spelen. Behalve op eReaders.nl schrijf ik ook op mijn boekenblog Mustreads.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in