Het aantal verkochte hardcoverboeken in de VS is de afgelopen maanden gestegen. Ook blijkt uit een onderzoek dat er weinig reden is om te verwachten dat dit aantal op korte termijn sterk zal dalen. Dit ondanks de bekendmaking van Amazon van vorige week dat het bedrijf nu meer ebooks dan hardcoverboeken verkoopt.
Gegevens van Nielsen BookScan tonen dat van de drie belangrijkste boekencategorieën in de VS alleen de groep hardcoverboeken tot nu toe in 2010 licht gegroeid is. Totale boekverkopen liepen met 0,4 procent terug ten opzichte van vorig jaar. De groep massapaperbacks daalde het hardst met 4,6 procent minder verkochte exemplaren.
Tegelijk blijkt uit een rapport van de Book Industry Study Group (BISG), getiteld ‘Consumer Attitudes Toward E-Book Reading’, dat mensen die ebooks kopen en lezen nog altijd ook hardcoverboeken kopen. Een groeiend deel van de ebooklezers koopt wel minder hardcovers, maar die groei gaat minder snel dan verwacht kon worden.
De onderzoeken waarop het rapport van de BISG zich baseert, werden op drie momenten uitgevoerd en laten zo zien hoe de markt in ontwikkeling is. Meer mensen dan ooit bezuinigen op de aanschaf van gedrukte boeken, maar die trend vertraagde in de afgelopen lente. 49 procent van de ondervraagden gaf nu aan minder of geen gedrukte boeken meer te kopen sinds ze begonnen zijn met het lezen van ebooks.
Uit het onderzoek van BISG bleek verder dat de prijs van ereaders de grootste reden is waarom men nog geen ereader aangeschaft heeft. Het feit dat Amazon nu stelt dat de verkoop van Kindles sterk gestegen is na de recente prijsverlaging lijkt dat gegeven te bevestigen. Ook kwam uit het onderzoek dat mensen over het algemeen tevreden zijn met het een ereader wanneer ze eenmaal zo’n apparaat aangeschaft hebben.
(Via: Publishers Weekly.)