In juni keerde het Britse dagblad Financial Times (FT) Apple de rug toe, door een webapp voor de iPhone en iPad te lanceren die de App Store buitenspel zet. Dat bleek een goede zet: de HTML5-app is met meer dan 700.000 gebruikers populairder dan de vroegere iOS-applicatie van de FT.
Dat meldde Rob Grimshaw, Managing Director van FT.com, aan Reuters. ‘App stores zijn eigenlijk vreemde omgevingen, omdat ze voor een groot deel losgekoppeld zijn van het web-ecosysteem’, vindt Grimshaw.
Omdat de FT de directe relatie met haar abonnees niet wilde afstaan aan het alsmaar strenger optredende Apple, kwam het Britse dagblad in juni met een webapp aanzetten. Via een berichtje op de website maande de FT haar lezers aan om de iOS-app links te laten liggen en onmiddellijk over te schakelen op de HTML5-app.
Dit simpele bericht was volgens Grimshaw erg effectief. ‘De wereld buiten de App Store is niet koud en verlaten. Het is geen probleem voor gebruikers om je producten via andere kanalen te ontdekken.’
Volgens Rob Grimshaw spenderen de gebruikers van de webapp bovendien meer tijd aan de content. ‘Ze raadplegen ongeveer drie keer zoveel webpagina’s via de app dan tijdens een doorsnee websitebezoek op hun desktop.’
Dit nieuws is erg hoopvol voor kranten- en magazine-uitgevers. Het toont namelijk aan dat ze voor het aanbieden van hun digitale content niet noodzakelijk afhankelijk hoeven te blijven van een ‘monopolist’ als Apple.
(Via: Reuters)