Libreka download-dagen geen succes

111
0
DELEN

Tijdens de Buchmesse konden consumenten gratis iedere dag een ander ebook downloaden van Libreka.de. De download dagen begonnen op dinsdag 29 september en lopen af op dinsdag 10 november 2009. Een medewerker van Libreka is uit de school geklapt over het succes van de download dagen.

In een vier pagina’s tellende PDF vertelt de anonieme medewerker over de huidige stand van zaken bij Libreka, onderdeel van de MVB (Marketing- und Verlagsservice des Buchhandels). Ze bieden ondersteuning bij de marketing van boeken voor de boekhandel- en uitgeverijbranche. Onder de MVB vallen naast Libreka ook nog Börsenblatt, vakblad voor de boekhandel en de VLB (Verzeichnis Lieferbarer Bücher, catalogus van leverbare boeken).

Het huidige platform, zoals dat nu bestaat, kost 1 miljoen euro per jaar. Die kosten gaan naar personeel, ontwikkeling van het platform, reclame enzovoort. Er staan echter geen noemenswaardige opbrengsten tegenover. In de maand september 2009 werden er slechts 32 ebooks gedownload. Dit is geen uitglijer, zegt de medewerker. Al sinds een half jaar zijn de verkopen om en nabij de 0. Om het platform te financieren, zijn er echter duizenden ebookverkopen per dag nodig.

Ook bij de zogenaamde Download Days waarbij gratis ebooks werden aangeboden, werden krap 1000 downloads per dag bereikt. “Men kan alleen maar hopen dat door het schenken van actuele titels niet ook nog echte klanten zijn weggelopen,” zegt de medewerker.

De medewerker gaat nog verder en zegt dat de MVB een zekerheidsrisico is voor alle uitgevers die zich met de onderneming inlaten. De uitgevers geven de MVB toegang tot hun boeken in gedigitaliseerde vorm. De schrijver beweert dat het illegaal kopiëren van de bestanden daar al begint en dat DRM of watermerk geen enkele zin heeft.

De auteur schrijft verder dat de MVB de boekhandel in Duitsland dingen voorspiegelt, die ze niet waar kunnen maken. Zo is men al maanden aan het dromen over de iPhone en een applicatie daarvoor. De applicatie is als een stad in een Wild West film: de voorgevels van de huizen zijn prachtig beschilderd, maar daarachter worden de gevels omhooggehouden met stutten, zegt de medewerker. Deze iPhone ereader app wordt vanaf begin november in de App store verwacht.

MVB heeft zich vergaloppeerd aan de business to consumer markt, zegt de schrijver. Ze zijn goed in business to business, waarbij de klanten boekhandels, uitgeverijen en andere branche-eigen ondernemingen zijn.

De medewerker belicht nog wat verdere technische aspecten van Libreka en schuift daarmee de schuld naar de software bouwer, een bedrijf in Brussel. Die zou slechte waar afleveren. Maar ook de MVB treft hier blaam: zij hebben zich met handen en voeten gebonden aan deze software bouwer, zonder kritisch te zijn.

Het is de vraag of alles wat de “medewerker” schrijft, waar is. Maar al zou slechts de helft waar zijn, dan heeft Libreka en daarmee de MVB toch nog behoorlijk wat uit te leggen aan zijn klanten. De originele Duitstalige pdf kun je hier vinden.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER