De recent door Apple geïntroduceerde applicatie Newsstand heeft voor een flinke toename gezorgd in het aantal digitale abonnementen dat via de iPad of de iPhone wordt afgesloten. Bladenuitgever Condé Nast zag de abonnementen gemiddeld toenemen met 268 procent.
Newsstand, onderdeel van iOS 5, is een applicatie waarin uitgevers hun tijdschiften- en krantenapps centraal kunnen aanbieden voor de iPad en iPhone. Lezers krijgen na het afsluiten van een abonnement hun nieuwe tijdschriftenedities automatisch aangeleverd op hun apparaat.
Sinds Newsstand beschikbaar kwam, zag Condé Nast – uitgever van bijvoorbeeld The New Yorker en GQ – de digitale abonnementen met 268 procent toenemen, en de losse verkopen met 142 procent. Volgens Monica Ray van Condé Nast ligt het succes van Newsstand voor een deel aan het ontwerp. De app staat standaard op het ‘home screen’ van gebruikers, waardoor mensen er niet omheen kunnen. Ook worden nieuwe edities dagelijks op de achtergrond gedownload.
De introductie van Newsstand kan volgens sommigen wel eens een keerpunt blijken te zijn voor uitgevers van digitale magazines en kranten. Al direct na de lancering kwamen verschillende apps van tijdschriften en kranten die in de Newsstand te vinden waren bovenaan de toplijsten van Apple te staan. In de week van de lancering had de NY Times-app voor iPad 189.000 nieuwe downloads, terwijl dat een week ervoor nog 27.000 was. Bij de app voor iPhone was de stijging nog veel groter: 1,8 miljoen nieuwe downloads tegenover 21.000 een week eerder.
Ook andere uitgevers melden successen na de komst van Newsstand en iOS 5. Bij National Geographic steeg het aantal iPad-abonnees met factor vijf.
Voor alternatieve platforms als Android zijn er nog weinig van dergelijke succesverhalen voor digitale tijdschriften- en krantenuitgevers te melden. Dat komt voornamelijk doordat daar geen centraal punt is waar uitgevers hun apps op een gebruiksvriendelijke manier kunnen aanbieden. Ook heeft Google’s One Pass nog geen hoge ogen gegooid onder uitgevers, hoewel de voorwaarden daar beter zijn dan bij Apple.
(Via: Electronista.)