Hoewel digitaal lezen al de mogelijkheid biedt om op elk gewenst moment te lezen, denkt Harvard Business Review hieraan nog een dimensie toe te voegen. Maandag kondigde het bedrijf aan, dat zij samen met Amazon de zogenoemde ‘Harvard Business Review Short Cuts’ gaan uitbrengen.
Deze short cuts zijn individuele hoofdstukken en samenvattingen uit publicaties van Harvard Business Review Press welke ingedeeld zijn op de tijd die volgens hen nodig is om de informatie te lezen. Zo zijn er stukken voor tien, twintig of dertig minuten lezen. Amazon en Harvard Business Review richten zich hiermee op de zakelijke lezer die “tijdens zijn ochtendkoffie, vlak voor een vergadering of onderweg” snel zakelijke informatie wil consumeren. Het Fast Food onder het digitaal lezen.
Er zijn in totaal 117 op tijd ingedeelde stukken tekst beschikbaar voor de Kindle, afkomstig uit 10 verschillende boeken op het gebied van strategie, leiderschap, innovatie en management. Deze hoofdstukken zijn drie maanden exclusief verkrijgbaar in de Kindle webwinkel en heb je binnen 60 seconden gedownload op deze eInk ereader. Het is nog onduidelijk of er DRM (beveiliging) op deze fast food ebooks is toegepast. Op het moment van schrijven is de prijs van de twee reeds beschikbare teksten $5,93 in Europa. Daar zit $2 toeslag op voor het draadloos overbrengen van deze hoofdstukken of samenvattingen via Whispersync.
Het valt te bezien of deze manier van het aanbieden van individuele hoofdstukken ingedeeld op leestijd de zakelijke lezer zal bevallen. Verschillende mensen hebben verschillende leessnelheden. Hoe voel je je wanneer je 30 minuten leest over een stuk dat je volgens Amazon en Harvard Business Review in 10 minuten al uit moet hebben?
(Via: Ebooknewser.)