Aanstaande zondag is het een maand geleden dat Apple zijn nieuwste paradepaardje op de markt bracht. Natuurlijk wil iedereen weten hoeveel het bedrijf er in die tijd verkocht heeft en of het de verwachtingen waar heeft gemaakt. Advertentiebedrijf Chitika schat dat er inmiddels meer dan 1 miljoen verkocht zijn.
Chitika houdt sinds dag een bij hoeveel nieuwe iPads er in het netwerk gesignaleerd worden. Vervolgens vertalen ze dat cijfer naar een landelijke schatting voor de VS. Toen Steve Jobs bij de presentatie van het iPhone 4.0 besturingssysteem bekend maakte dat ze op 450.000 zaten, lag de schatting van Chitika beduidend hoger. Inmiddels hebben ze hun meetmethodes daarop licht aangepast, waardoor ze exacter zeggen te zijn. Gisteren passeerde hun teller de 1 miljoen.
In 2007 kostte het Apple 74 dagen om de 1 miljoen te halen met de eerste iPhones. Een jaar later verkocht het bedrijf in een maand tijd 3 miljoen iPhone 3G’s, maar dat hoge aantal lag mede aan het feit dat het apparaat in 22 landen tegelijk uitkwam.
Natuurlijk is het nog wachten tot Apple de officiële cijfers bekend maakt. Naar verwachting zullen ze niet al te lang op zich laten wachten. Het behalen van de grens van 1 miljoen laat zien dat de optimistische schattingen voorafgaand aan de introductie redelijk nauwkeurig blijken te zijn. Eind maart verwachtten leveranciers dat Apple in de eerste drie maanden zo’n 2,5 miljoen iPads zou verkopen. In totaal kan het aantal verkochte iPads dit jaar volgens analisten oplopen tot 10 miljoen.
Hoewel het enigszins appels met peren vergelijken is: schattingen over het totaal aantal verkochte eInk-ereaders tot nu toe liggen ongeveer tussen de 3 en 5 miljoen. Voor heel 2010 lopen de verwachtingen uiteen van 5 tot 10 miljoen verkochte ereaders. Het totaal aantal verkochte tablets kan daarentegen wel eens in de ‘tientallen miljoenen’ lopen.
Het is maar afwachten wat er van deze verwachtingen terecht zal komen. Zo is het bijvoorbeeld nog grotendeels onduidelijk in hoeverre de markten voor ereaders en tablets elkaar overlappen. Of de ene markt last gaat hebben van het succes van de andere is dus nog een grote vraag.