De komst van de Kindle in november 2007 zorgde vooral in Amerika voor een ware revolutie. Voor het eerst kwam het grote publiek in aanraking met ereaders. Ruim een jaar later kondigde het bedrijf de Kindle 2 aan en nog enkele maanden later volgde de internationale versie. Nu pas krijgt Amazon steeds meer last van concurrentie. Zijn de dagen van Amazon op ereadergebied geteld?
Gisteren kwam het nieuws dat er in maart meer Nooks dan Kindles verkocht zouden. Hoewel dit bericht niet helemaal klopte – het ging bij de Nooks waarschijnlijk om voorraadinkopen van Barnes & Noble zelf – laat het wel zien dat Amazon niet de enige grote speler meer is. Ook de populariteit van de iPad van Apple en de bijbehorende iBookstore zorgt ervoor dat mensen niet langer alleen naar Amazon gaan voor digitale boeken.
Stephen Windwalker van de Kindle Nation blog stelt dat Amazon de eerste drie fases van de ebookrevolutie succesvol heeft afgesloten. In Fase 1 ging het erom ebooks uit de obscuriteit te halen, Fase 2 bestond eruit Amazon als marktleider te positioneren en de laatste fase was het lokken van andere grote spelers naar de ebook- en ereader/tabletmarkt.
Bij al deze fases komt Amazon als grote winnaar uit de bus. Zoals het er nu naar uitziet heeft Amazon zelfs succes in de laatste fase. Het bedrijf maakte applicaties waarmee boeken uit de Kindle Store ook op andere apparaten gelezen kunnen worden, zoals een programma voor de iPhone/iPod, de iPad, de Mac en de PC. Vooral omdat de iBookstore van Apple op dit moment een stuk minder titels heeft dan de winkel van Amazon, lijkt Amazon alleen maar baat te hebben bij het succes van de iPad.
En nu? Kan Amazon tevreden achterover leunen om toe te zien hoe steeds meer mensen digitaal lezen ontdekken? Daar lijkt het niet op. Er gaan genoeg geruchten rondom nieuwe ontwikkelingen bij Amazon. Zo zou er een Kindle met kleurenscherm komen of in elk geval een Kindle met een goede browser. Maar anderen denken dat Amazon er beter aan doet zich nu niet meer op de markt voor ereaders te richten. Het is namelijk nooit de kernactiviteit van het bedrijf geweest. Amazon is vooral een boeken- en contentwinkel. Nu er genoeg platformen zijn waarop Kindleboeken gelezen kunnen worden, zou Amazon zich juist weer op de contentlevering kunnen richten.
Ondanks het succes met de ebookrevolutie, ziet de toekomst voor Amazon er nog niet heel rooskleurig uit. Hoewel het bedrijf winst maakte in het eerste kwartaal van 2010, heeft het te maken met vrij slechte vooruitzichten. Tot de komst van de iPad kon Amazon de prijzen van ebooks kunstmatig laag houden om klanten te trekken. Nu is dat voordeel verdwenen en ook zullen de Kindle-verkopen waarschijnlijk langzaam teruglopen. Amazon heeft daarom aangekondigd zich vooral te gaan richten op een nog grotere verbreding van het aantal titels. Mogelijk zullen ze zelfs ebooks in andere talen gaan aanbieden. Of Amazon daarnaast nog een poging zal doen de concurrentie met de iPad aan te gaan, zal de toekomst uitwijzen.