Het oude en nieuwe pionieren

0

Deze week deed eReaders.nl een oproep op Twitter: gastbloggers gezocht! Karlijn Meijer meldde zich meteen enthousiast aan. Dit is haar bijdrage.

Dat de uitgeefwereld verandert door de opkomst van nieuwe digitale leesmedia staat buiten kijf. Er wordt veel over gezegd, geschreven en getwitterd. Interessant is de recente symbiose tussen twee vakgebieden die voorheen niks met elkaar te maken wilden hebben: de toch ietwat stoffige en conservatief bevonden uitgeversbranche en de vooruitstrevende en jonge nieuwe media.

Zelf heb ik een nieuwe media achtergrond en werk in een bedrijf dat zich van oudsher bezighoudt met gedrukte uitgaven. Ik merk dat de transities binnen ons bedrijf dezelfde zijn als beschreven worden in het genoemde ePublishing discours.

Bij het zoeken naar manieren om in te kunnen spelen op de digitale ontwikkelingen wordt vooral gekeken naar de overkant. Het progressieve en innovatieve karakter van de nieuwe media zorgt ervoor dat alle ogen op hen gericht zijn.

Oplossingen worden bijvoorbeeld gezocht in het ontwikkelen van online ‘platforms’ die als web 2.0 distributiecentra moeten gaan fungeren. Ook wordt het antwoord gezocht in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, zoals het Spotify model. Hierbij wordt uitgegaan van een abonnementensysteem waarbij de abonnementsprijs en toegang tot het totale aanbod samenhangt. Ook kenmerkend voor het volgen van een digitale gedachtegang is het centraal stellen van de gebruiker.

De ontwikkelingen gaan snel en iedere dag melden zich nieuwe partijen: reclamebureaus die zich bezig houden met iMagazines en ICT bedrijven met platforms. Dit turbulente karakter van de ontwikkelingen doet de pijlen richten op de toekomst, op waar het allemaal naar toe gaat.

Al met al reden om ook in mijn bedrijf eens rond de tafel te zitten over de te hanteren ePublishing strategie. Saillant detail is dat ook hier de tegenstelling tussen oud en nieuw op scherp gesteld werd. In het smijten met de nieuwe ontwikkelingen mijnerzijds, bleef het aan de andere kant van de tafel opvallend rustig. Veel ontwikkelingen blijken in wezen namelijk niet zo revolutionair maar zijn al jaren ‘voorbereid’.

Laten we in de voorwaartse beweging niet ook vergeten eens een blik op het verleden te werpen. Het Spotify model bestaat in de wetenschappelijke tak van de uitgeverswereld al. Het is bekend als het DOI systeem. Het faseren en coderen van informatie maakt het mogelijk delen van het totale aanbod af te nemen. Ook hier staat dus de behoefte van de consument centraal.

Dit principe staat in de nieuwe media bekend als Remediation, een term van Jay David Bolter en Richard Grusin (Wikipedia). Dit begrip stelt dat digitale media content gegenereerd wordt door het assembleren van diverse mediabronnen en deze te verzamelen in een digitale omgeving. Zo kunnen we dus ook de eBooks, eMags, etcetera beschouwen: als verbeterde edities van hun voorouders. Daarentegen blijven de conventies van het oudere medium vaak wel degelijk levend. Het meest letterlijke voorbeeld hiervan is de populaire Hipstamatic iPhone app.

Bij het samenwerken aan de actuele ontwikkelingen op het gebied van het digitale lezen is het daarom belangrijk te putten uit de kennis van beide werelden, oudere en jongere pioniers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in