Betaalde Android-apps moeten onderspit delven voor iOS-apps

94
0
DELEN

Vorige maand berichtte statistiekenverstrekker Distimo over de grote inhaalbeweging van Google’s Android Market ten opzichte van Apple’s App Store. Uit een nieuw rapport van Distimo blijkt nu dat de meeste uitgevers echter geen groot geld verdienen met Android-apps, terwijl hun iPhone- en iPad-applicaties hen vaak wel hoge bedragen opleveren.

Wat in Distimo’s rapport van vorige maand niet aan bod kwam, is dat er in de App Store drie keer meer betaalde applicaties te vinden zijn dan in de Android Market (211.369 voor Apple, tegenover 71.801 voor Google).

In de Android Market zijn tot dusver ‘maar’ 96 apps meer dan 5 miljoen keer gedownload. De enige Android-applicatie die al meer dan 50 miljoen keer binnengehaald werd, is Google Maps. De overige mobiele toepassingen komen niet eens in de buurt.

De betaalde Android-apps worden overigens significant minder gedownload dan de gratis apps: 79,3% van de betaalde applicaties werd wereldwijd minder dan 100 keer gedownload, tegenover 24,8% in het geval van de gratis Android-apps.

Tijdens de maanden maart en april werden, énkel in de Amerikaanse App Store voor iPhone, zes betaalde applicaties meer dan 500.000 keer gedownload. In diezelfde periode werden wereldwijd twee Android-applicaties meer dan 500.000 keer aangekocht.

Hetzelfde scenario doet zich voor bij betalende game-applicaties. Vijf Android-games werden in maart en april wereldwijd meer dan 250.000 keer gedownload, terwijl gedurende die twee maanden in de Amerikaanse App Store voor iPhone alleen al tien games de kaap van de 250.000 downloads overschreden.

Voor applicatiebouwers is zichtbaarheid op dergelijke contentplatforms van cruciaal belang; in de ‘top charts’ terechtkomen levert hen meer downloads en dus ook meer inkomsten op. Volgens Distimo duiken in de top 10-lijsten van de Android Market echter vaak dezelfde applicaties op; de lijsten worden minder snel ververst. In april jongstleden bereikten 26 apps een top10-notering (gratis of betalend) in de Android Market, tegenover 94 apps in de Amerikaanse App Store voor iPhone.

Het volledige rapport is te vinden op de site van Distimo.

(Via: CNN)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER