Uitgeverij Random House zal een serie ebooks publiceren die in korte tijd geschreven worden en direct tijdens de Amerikaanse verkiezingen op de markt verschijnen. De uitgeverij brengt de ebooks in samenwerking met het politieke dagblad Politico uit, en zet zo een nieuwe stap in ‘instant publishing’ van boeken.
Normaal gesproken duurt het soms maanden voordat er boeken verschijnen rondom belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse politiek. Random House en Politico willen nu boeken uitbrengen die het verhaal van de verkiezingen in ‘real time’ brengen, maar wel met de mate van details die kenmerkend zijn voor boeken van na de verkiezingen.
Het model van ‘instant publishing’ werd na de dood van Bin Laden al uitgebuit door diverse uitgevers, maar ook toen duurde het nog een week voordat het eerste boek uitkwam. De ebooks rond de verkiezingen moeten ‘vrijwel direct’ na belangrijke gebeurtenissen verschijnen. Ze worden geschreven en uitgegeven door een gecombineerd team van Politico en Random House met daarin onder anderen voormalig Newsweek hoofdredacteur Jon Meacham – die ook het eerste boek over de dood van Bin Laden schreef.
Het doel van de ebooks is om de lezer achter de schermen van de verkiezingen mee te nemen en details en analyses achter de dagelijkse krantenkoppen weer te geven. “De kracht van de verslaggeving van Politico, in combinatie met de redactionele scherpte en kennis van digitale marketing van Random House vormt een ideale samenwerking op het gebied van journalistiek en uitgeven, voor ons en hopelijk ook voor de lezers”, aldus Gina Centrello, hoofd van uitgeverij Random House.
Het eerste boek in een serie van vier wordt in de herfst verwacht. De vier boeken verschijnen enkel in digitale vorm. Centrello: “De digitale vorm geeft ons de mogelijkheid te doen wat we hiervoor niet konden – onze titels vrijwel direct uitbrengen. Deze samenwerking geeft lezers een zitplaats in de campagnebus.”
(Via Politico.)