De Nederlandse dwarsligger doet het goed op de boekenmarkt. De verwachting is dat nog dit jaar het aantal verkochte exemplaren de half miljoen haalt. Zal dit succes invloed hebben op het succes van ebooks?
Het is mogelijk dat het succes van de dwarsligger invloed zal hebben op de verkoop van ebooks omdat beide producten zich deels op dezelfde markt begeven en van beide de verkoopaantallen groeien. De dwarsligger en het ebook hebben namelijk unique selling points gemeen en daarom kan gezegd worden dat zij concurrenten van elkaar zijn. Over beide producten wordt gezegd dat zij zeer geschikt zijn voor reizigers en vakantiegangers. Zowel de ereader als de dwarsligger zijn klein en licht en daarom erg makkelijk om mee te nemen op vakantie of om te lezen in de trein.
De dwarsligger is bijna twee jaar geleden gelanceerd door Bijbeluitgever Hugo van Woerden. De boeken hebben een formaat van 12 bij 8 centimeter en een gewicht van 150 gram. Het aanbod van de dwarsligger groeit, momenteel zijn er 110 titels beschikbaar en in het najaar zal dit aantal toenemen tot 150. Deze zomer heeft de dwarsligger een nu al zeer succesvolle actie. Tijdens de 3voor2 zomeractie was binnen een week de voorraad bij het centraal boekhuis al op. Het totale aantal verkochte dwarsliggers zal waarschijnlijk dit jaar de half miljoen halen.