Sinds de introductie van de iPad en de iPhone zijn er steeds meer uitgevers die hun tijdschriften digitaal aanbieden. Momenteel is Amazon in het nieuws vanwege de afspraken die het bedrijf maakt met verschillende tijdschriften om abonnementen via Amazons tablet aan te bieden. Wat is de meerwaarde van een elektronische magazine in vergelijking met de papieren versie?
Joris van Heukelom, partner van MakerStreet, meent dat de ontwikkeling van digitale media nog in de kinderschoenen staat: “Ik denk dat de manier om verhalen te vertellen via touchscreen zich de komende vijf jaar sterk zal ontwikkelen”, zegt hij. “We zijn nu nog nergens. Wat we tot nu toe gedaan hebben is: klassieke media bij elkaar sprokkelen. Men neme een tekst, een foto, een videootje, een audiootje en dat voegen we samen. Maar dat grijpt nog niet op elkaar in, het heeft geen effect op elkaar. Digital storytelling is in de beginfase.”
Een half jaar geleden introduceerde Bright zijn eerste digitale magazine voor op de iPad: Bright Screensize. Bright Screensize bevat onder meer muziekclips, een live infographic, een documentaire en een verhaal verteld met post-its. Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright Magazine vertelt over het iPad-tijdschrift: “We willen de pracht van printmedia evenaren en de vluchtigheid van een website ontstijgen. Een tablet kan bovendien online. Dat stelt je in staat om iets te doen wat op papier niet mogelijk is.”
Bas Broekhuizen, docent nieuwe media aan de Universiteit Leiden, vindt juist dat een digitaal tijdschrift niet te veel moet verschillen van de papieren versie. “Digitale magazines moeten wel op tijdschriften lijken om succes te hebben. Mensen snappen dan wat ze voor zich zien, en hoe het werkt. Als iets te veel afwijkt van wat ze gewend zijn, is dat mentaal een te zware belasting.” Dit is volgens hem de reden waarom veel tijdschriften kiezen voor een pdf-formaat.
Welke kant gaat de ontwikkeling van het digitale tijdschrift op? Broekhuizen gelooft dat niemand dit nog weet. “Er is geen harde waarheid op dit punt. In de oude media bestonden ook grote verschillen tussen kranten en bladen.” Van Heukelom sluit aan bij dit standpunt: “Dat is een weg van trial and error, en de consument is hier de graadmeter.”
(Via: Frankwatching)