Hoe ontdekken lezers nieuwe ebooks?

0

Om na te gaan hoe lezers nieuwe ebooks ontdekken, organiseerde Mark Coker – CEO van het uitgeefplatform Smashwords – een poll waaraan meer dan 200 leden van het online forum Mobileread deelnamen.

Opmerkelijk is dat 29 procent van de respondenten vertrouwt op suggesties van andere lezers op online fora, blogs en andere websites, terwijl slechts 4 procent ebooks aanschaft die door persoonlijke vrienden of familieleden aangeprezen worden.

18 procent van de respondenten gaat in eerste instantie op zoek naar het werk van favoriete auteurs – dit is minder verrassend, een succesvolle schrijver is immers een merk op zich, die kan rekenen op een loyaal lezerspubliek.

Andere lezers speuren willekeurig het web af en lezen online boekenrecensies (7 procent), kopen of downloaden ebooks op basis van sprekende boekencovers (7 procent), lezen gratis ebooks en schaffen ander werk aan van auteurs die ze goed vinden (5 procent), kopen ebooks die hen aangeraden worden door retailers (5 procent), lezen samples van ebooks en downloaden wat ze leuk vinden (4 procent) of doorbladeren papieren boeken in boekenwinkels en gaan dan op zoek naar de digitale versies.

Uit de resultaten van de poll blijkt dat steeds minder lezers een beroep op de traditionele media: slechts 3 procent ontdekt ebooks op basis van reviews of suggesties in kranten en tijdschriften of op televisie. Het is ook frappant dat amper 3 procent van de respondenten ebooks ontdekt op basis van de bestsellerlijsten voor hun favoriete genres.

Bekijk alle resultaten in onderstaande afbeelding:

(Via: Smashwords)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in