In Amerika hebben zo’n vijftig zwaargewichten in de tijdschriftenwereld een gewaagde stap gezet om een iTunes voor tijdschriften te creëren. De tijdschriften zullen zowel in de papieren versie als digitaal aangeboden worden. Het platform moet een one stop shop worden voor de lezer.
De titels die hieraan meedoen zijn onder meer The New Yorker, Vanity Fair, Vogue, Time, People, Sports Illustrated, Esquire en O, The Oprah Magazine.
De onderneming moet officieel nog gevormd worden. Het voordeel is dat de verschillende uitgevers hoge kosten en technologisch risico spreiden onder elkaar. Een uitdaging zal liggen op het aanbod van de tijdschriften: een lezer op een smartphone vraagt om een andere versie dan een lezer op een netbook of pc. Ook kleur zal nog een uitdaging zijn voor de huidige generatie ereaders. Een tijdschrift zal retro aandoen met betrekking tot de look en feel op een eInk apparaat.
Als het lukt om een iTunes voor tijdschriften van de grond te krijgen, dan is natuurlijk nog de vraag of consumenten wel willen betalen voor een digitaal tijdschrift, waar misschien compromissen zijn gesloten op vormgeving.
Volgens een onderzoek van PricewaterhouseCoopers uit 2008 willen consumenten niet of nauwelijks betalen voor digitale tijdschriften. De maximale prijs die men voor een digitaal tijdschrift (e-paper) op internet wil uitgeven, ligt op 47% van de papieren versie. Voor dezelfde inhoud op een mobiel platform wil men slechts 35% van de papieren prijs betalen. Opvallend detail: ouderen willen wel betalen om geen reclame te hebben in een tijdschrift, jongeren willen reclame in hun tijdschrift hebben om het gratis te kunnen krijgen.
Volgens het onderzoek zouden uitgevers binnen vijf jaar klaar moeten zijn om hun tijdschrift op verschillende platformen te kunnen uitrollen. Het huidige businessmodel is volgens PwC onhoudbaar.
Dit onderzoek van PwC is gedaan onder ruim 5000 respondenten en in verschillende landen, waaronder de VS, Nederland en Duitsland.
(Via: Bookseller association.)