Steeds meer scholen overwegen om de iPad in te zetten in het onderwijs. Na het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam begint er nu ook op het Bonhoeffer College in Enschede een proef met iPads. Een groot aantal leerlingen krijgen een iPad ter beschikking, die als ereader maar ook voor interactievere doeleinden ingezet wordt.
Op het Bonhoeffer College hebben inmiddels vijfendertig docenten een iPad gekregen. Na de zomervakantie beginnen vier klassen het schooljaar niet met nieuwe schoolboeken maar met een nieuwe iPad. Volgens directievoorzitter Arie van Ommeren zijn tablets binnen enkele jaren niet meer weg te denken uit scholen. “Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse onderwijs over een jaar of vier ondersteund wordt door tablets. Daarom heb ik besloten: we gaan gewoon beginnen.”
Op vier locaties van de school doet een klas mee met de proef. “Bij twee locaties worden dat groepen voor vmbo-bbl, en op twee andere locaties groepen voor vmbo-tl/havo. Die klassen gaan in ieder geval bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde interactief met de iPad werken, plus met nog een vak, naar keuze. De overige vakken zullen de iPad voorlopig gebruiken als ereader: de methodes staan dan in pdf op de iPad. We wagen de sprong in het diepe.”
De stap om met tablets aan het werk te gaan vraagt dan ook een aardige investering van een school. Tegelijk zorgt die investering volgens Van Ommeren dat op andere fronten mogelijk bezuinigd kan gaan worden. “Als ik iPads heb, heb ik wellicht geen digiborden nodig, want zo’n iPad kun je op de beamer aansluiten. Bovendien past een digibord niet bij het individugerichte onderwijs dat we met de iPads voorstaan. Ook hebben we minder leerboeken nodig, als we met iPads werken. Het is dus niet èn-èn, maar of-of!”
(Via 1op1onderwijs.nl.)