Facebook-app HarperCollins: eerst ‘liken’, dan lezen

0

De Amerikaanse uitgeverij HarperCollins heeft een inventieve nieuwe manier bedacht om boeken te promoten via de digitale snelweg: ze laat Facebookgebruikers boeken ‘liken’ in ruil voor digitale fragmenten.

HarperCollins heeft een Facebook-app genaamd ‘Like to Read’ uitgebracht. Via deze toepassing kunnen gebruikers een boek liken, waarna ze beloond worden met fragmenten uit dit boek. Hoe meer likes een boek krijgt, hoe meer fragmenten er vrijgegeven worden.

‘Into the Darkest Corner’ van de Britse Elizabeth Haynes is het eerste boek dat op deze manier onder de aandacht gebracht wordt. Voor elke 500 likes doet HarperCollins een nieuwe passage uit het boek cadeau. Sinds mei zijn er al meer dan 20 fragmenten vrijgegeven, goed voor ruim 10.000 likes. Als je weet dat Haynes een onbekende debuterende schrijfster is, kunnen we niet anders dan concluderen dat een dergelijke app helpt om een buzz te creëren rond een nieuw boek. Of dit de boekenverkoop zal bevorderen, is uiteraard nog een andere kwestie.

Naast het vrijgeven van fragmenten, wil HarperCollins via de ‘Like to Read’-app ook in discussie treden met haar Facebookfans. “We proberen een online community op te bouwen en een conversatie op gang te brengen”, zegt Katie O’Callaghan van HarperCollins. “We willen dat de fans zich engageren. Als zij participeren door hun leeservaringen te delen met vrienden, zal de content altijd fris en relevant blijven.”

(Via: Publishers Weekly)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in