Sony heeft zich gemengd in de discussie over ebook prijzen. De ereader fabrikant vindt dat de prijzen naar beneden moeten om de consument tegemoet te komen en om de markt te laten groeien.
Sony’s general manager voor content en services development, Richard Palk, zei dit in een ronde tafel discussie naar aanleiding van de lancering van de PRS-300 en de PRS-600 in Groot-Brittannië. Palk zei verder dat hij begreep waarom consumenten verward waren over het beleid dat de prijs van een ebook gepaard wordt aan de prijs van een hardcover en pas zakt als de paperback uitkomt. “Het prijsverschil tussen papieren boeken en ebooks zal moeten veranderen om aan de verwachting van consumenten te voldoen.” waarschuwde Palk, “Maar men moet er wel rekening mee houden dat we nog in een ontwikkelingsfase zitten.”
Digitaal directeur Fionnuala Duggan van Random House weigerde een statement te geven over de ebookprijs: “Het is geen zaak voor ons, maar voor de boekverkoper. Als verkopers de prijzen willen verlagen, dan dienen ze meer korting te geven of met uitgevers te praten.” Hebben we hier te maken met een klassiek gevalletje schuld afschuiven?
Onderzoek van Waterstone’s onder haar klanten heeft uitgewezen dat de gemiddelde prijs die betaald wordt voor een ebook op £6,50 ligt, zo’n €7,38. Neil Jewsbury, commercial director bij Waterstone’s vindt dit een redelijke prijs voor een digitale titel.
Zolang een ebook niets anders is dan een digitale versie van zijn fysieke tegenhanger, is het niet eerlijk om dezelfde prijs te vragen als een hardcover. Verkopers moeten werken met een adviesprijs. Die wordt vastgesteld door de uitgever. De prijs van een ebook is iets waar nog hard aan gewerkt moet worden.
(Via: The Bookseller.)