In een artikel op WebWereld is te lezen dat de Iliadgebruiker door de DRM-vete in de kou wordt gezet. Er komt geen update voor de Iliad gebruiker om ePub ebooks te lezen op deze ereader van iRex. Selexyz vind het jammer dat er geen update komt.
De woordvoerder van iRex zegt dat de prioriteiten elders liggen, bij nieuwere ereaders. Voor de DR1000S komt er wel een update aan het einde van het jaar. De gebruikers van die ereader kunnen dan kiezen of ze Mobipocket willen blijven lezen of dat ze hun Mobipocket ebooks waardeloos laten worden en voor ePub ondersteuning kiezen op hun ereader.
Selexyz ontraadt Iliad
Selexyz en NRC Handelsblad verkopen de Iliad nog. Selexyz is inmiddels begonnen om klanten te vertellen dat men vastzit aan het Mobipocket formaat als men de Iliad koopt. De nieuwste Heleen van Rooyen kun je er niet op lezen. Ze ontraden mensen de aanschaf van de ereader als zij ebooks bijvoorbeeld via Bol.com willen aankopen. Deze zijn in ePub te koop en onleesbaar op de Iliad. Selexyz is inmiddels in gesprek met iRex om toch ePub ondersteunende software te maken voor de Iliad.
Zo ongeveer alle Nederlandse uitgevers hebben gekozen voor ePub als standaard. Door de Iliad niet van ePub ondersteuning te voorzien, worden alle gebruikers van deze ereader uitgesloten van de Nederlandstalige ebooks. Selexyz vindt het jammer dat Iliadgebruikers geen Nederlandstalige ebooks kunnen lezen, maar ze maken wel een kanttekening: “Iliadgebruikers zijn early adopters en die lezen meestal Engelstalige ebooks. Er zijn nog altijd meer Engelstalige dan Nederlandstalige ebooks in ons assortiment.”
eReaders.nl vindt dit een slecht excuus. Steeds meer Engelstalige uitgevers kiezen voor ePub. Alleen Amazon houdt zich nog vast aan het Mobipocket formaat. Veel Engelstalige ebooks hebben regionale restricties en kunnen dus niet of slechts met veel omwegen door Nederlandstalige bezitters van de Iliad gekocht worden. De Iliad bezitter wordt door het uitblijven van de firmware update dus uitgesloten van niet alleen de Nederlandstalige, maar ook de Engelstalige ebooks.
eReaders.nl forum
Ook op het forum van eReaders.nl wordt steen en been geklaagd over de laksheid van de iRex klantenservice. Een van onze gebruikers wacht al zes weken op antwoord op een ticket dat is aangemaakt door hem. In een reactie onder het nieuwsbericht over de nieuwe ereader DR800GS erkent iRex dat de klantenservice slecht was en dat er daarom een nieuwe lokale helpdesk is opgezet in de Verenigde Staten om eventuele vragen of problemen adequaat te kunnen behandelen.
(Via: WebWereld.)