Het Canadese Kobo werkt aan een eigen uitgeefafdeling en treedt daarmee in de voetsporen van Amazon. Net als Amazon wil Kobo een complete uitgeefdienst aan schrijvers aanbieden, inclusief redactie en ontwerp, zo meldt CBC News.
Volgens het hoofd van het ereadingbedrijf, Michael Serbinis, ontkomt Kobo er niet aan om ook een uitgeeftak op poten te zetten: “Het hoort bij de nieuwe markt, en wanneer je een topspeler wil worden moet je het ook aanbieden.” Serbinis verwacht de nieuwe uitgeeftak van het bedrijf in de loop van 2012 uit te rollen.
Dat een ebookverkoper ook uitgever wordt is niet nieuw, Amazon deed het eerder en snijdt daarmee de traditionele tussenpersoon in de boekenwereld – de uitgever – de pas af. Het voordeel voor auteurs is dat ze op deze manier een hoger percentage van de opbrengst van hun boek kunnen krijgen.
De Canadese vestiging van uitgeverij Random House is desondanks niet bang voor Kobo’s uitgeefplannen. Volgens Louise Dennys van het bedrijf is het goed dat schrijvers meer opties krijgen. “Ik ben er van overtuigd dat we zullen blijven doen waar we het beste in zijn, hoe meer zielen hoe meer vreugd.”
(Via: CBC.)
Update: Kobo heeft de berichten over uitgeefplannen inmiddels ontkend en wil enkel diensten voor selfpublishing aanbieden.