Ondanks de berichten over slechte tijden voor traditionele krantenuitgevers, blijkt ruim 42% van de wereldwijde internetgebruikers geregeld de website van een papieren krant te bezoeken. Volgens onderzoeksbureau ComScore bezochten in oktober 2012 zo’n 644 miljoen internetters een online krant.
Verrassend genoeg staat op de eerste plek van bestbezochte krantensites het Britse Mail Online, de webversie van The Daily Mail. In oktober bezochten meer dan 50 miljoen mensen deze website. Op de tweede plek volgt The New York Times, met 48 miljoen unieke bezoekers. Ondanks de oprichting van een betaalmuur weten internetgebruikers deze site nog altijd te vinden.
De twee daaropvolgende plekken zijn voor The Guardian en The Tribune. In de top-10 zijn ook enkele Chinese kranten terug te vinden, een bewijs van de sterke groei die dit land meemaakt op internetgebied.
De eerste plek voor Mail Online is opmerkelijk omdat deze site in tegenstelling tot de overige sites uit het lijstje weinig van de originele content uit de papieren krant op de site plaatst. Volgens de redacteur van de Daily Mail, Paul Dacre, komt de populariteit deels doordat de site een grote niche in de krantenmarkt aanspreekt. De site bereikt een groot wereldwijd publiek van mensen die behalve serieuze berichten ook ‘leuke’ artikelen zouden willen lezen.
De druk op kranten om iets te gaan doen op internet neemt de komende tijd alleen maar toe, omdat inkomsten uit papieren advertenties teruglopen, terwijl inkomsten uit digitale advertenties in elk geval voor de komende 4 jaar steeds zullen groeien.