De veelbesproken nieuwe spelregels die Apple in februari aankondigde omtrent de verkoop van ebooks, worden op 30 juni toegepast. De grote vraag is wat ebook-verkopers zoals Amazon en Barnes & Noble met hun iOS-applicaties zullen doen.
Vanaf donderdag 30 juni moeten alle aankopen die binnen een iOS-applicatie gebeuren via Apple gaan, zodat het Amerikaanse monsterbedrijf met 30 procent van de omzet aan de haal kan gaan. Bovendien mogen klanten geen toegang meer krijgen tot aankopen die ze buiten de App Store hebben verricht.
Tot op vandaag maken ebook-verkopers zoals Amazon en Barnes & Noble het echter wel mogelijk om via hun iOS-applicaties ebooks aan te kopen zonder tussenkomst van Apple. Er is in de apps namelijk een ‘Buy’-button geplaatst, die gelinkt is aan hun eigen webshops waar vervolgens ebooks aangeschaft kunnen worden. Apple staat een dergelijke button vanaf 30 juni echter niet meer toe.
De grote vraag is wat de ebook-aanbieders nu gaan doen. PaidContent.org ziet twee mogelijke opties voor met name Amazon. Ze zouden zich kunnen schikken naar Apple’s normen door de in-app-aankoopfunctie te implementeren en een app af te leveren die geen ‘Shop in Kindle Store’-button bevat. Amazon zou haar iOS-lezers wel simpelweg kunnen meedelen dat ze graag zouden helpen bij de aankoop van ebooks, maar dat dit niet toegestaan wordt door Apple.
Een andere mogelijkheid is om de App Store volledig te omzeilen door in te zetten op HTML5-webapps. Hierbij worden ebooks in de browser aangekocht en gelezen. Amazon heeft hier al mee geëxperimenteerd voor de Kindle for the Web-applicatie, die zich op dit moment in de bètafase bevindt.
(Via: PaidContent.org)