In augustus introduceert Uitgeverij Contact een nieuwe serie boeken, genaamd: ‘Kleine boekjes, grote ideeën’. Mizzi van der Pluijm, directeur bij Contact, noemt de boekjes ‘een antwoordje’ op de toename van ebooks en de concurrentie van andere vrijetijdsbestedingen.
In elk boekje wordt een onderwerp kort, maar krachtig behandeld. In 100 pagina’s wordt er bijvoorbeeld ingegaan op de economie door auteur A.H.J. Dautzenberg en historicus Chris van der Heijden poneert de stelling dat de mens helemaal niet zo sterk veranderd is in 5000 jaar. De boekjes komen zowel op papier als in digitale vorm uit. De papieren versie kost 7,50 euro en voor het ebook betaal je vijf euro.
Het idee is afkomstig van Mizzi van der Pluijm, die vorig jaar nog volop in het nieuws was met haar uitspraken over digitaal lezen: “laten we niet zo hijgerig doen over ebooks”. Ze geniet al jaren van de ‘proposals’ voor nieuwe titels die ze als uitgever ontvangt. Deze geven kort de kern weer van een boek en zo ben je in korte tijd bijgelezen. Met ‘Kleine boekjes, grote ideeën’ wil ze de lezer dit voordeel ook laten ervaren.
Het idee is niet geheel nieuw. Uitgeverij Eburon lanceerde eerder dit jaar ‘Eburon Elements’, een imprint voor beknopte digitale publicaties over uiteenlopende onderwerpen. Eburon Elements kunnen gelezen worden op pc’s, smartphones en tablets en zijn speciaal bedoeld om thuis, op het werk of onderweg snel bijgepraat te worden over een onderwerp. Ze kosten maximaal vijf euro. En ook Amazon heeft de Kindle Singles.
In dit filmpje legt Mizzi zelf uit wat ‘Kleine boekjes, grote ideeën’ precies is.
Via: Boekblad (abo)