De gisteren voorgestelde nieuwe producten van Amazon – de vernieuwde Kindle, de Kindle Touch en vooral de Kindle Fire – worden overwegend enthousiast onthaald door boekenuitgevers zoals Random House, Profile Books en Bloomsbury. Een bloemlezing van uitspraken over de nieuwe toestellen.
Dan Franklin (Random House UK): “Vanwege de lage prijzen van de nieuwe apparaten ontstaat er een geheel nieuwe markt voor impulsieve kopers.”
Michael Bhaskar (Profile Books): “Dankzij Amazon ligt de tablet-race in één keer helemaal open. Nog voor Kerstmis zullen er in het Verenigd Koninkrijk honderd duizenden exemplaren van de Kindle Fire verkocht worden.”
Stephanie Duncan (Bloomsbury Publishing): “Met de Kindle Fire vult Amazon een grote leemte voor geïllustreerde titels, zoals kookboeken en prentenboeken voor kinderen. Eender welk apparaat dat de digitale leeservaring verbetert is welkom voor uitgevers.
HarperCollins-CEO Victoria Barnsley heeft dan weer eerder gemengde gevoelens. Ze omschrijft Jeff Bezos en de zijnen als ‘frenemies’. “Ze hebben fantastische dingen gedaan voor de boekenindustrie”, zegt ze, “maar ze zijn wel héél machtig geworden. Het komt in de buurt van een monopolistische situatie.”
(Via: The Guardian)