Fabrikant Kindlehoesjes klaagt Amazon aan

88
0
DELEN

Hoesjesmaker M-Edge is een rechtszaak gestart tegen Kindle-fabrikant Amazon. Volgens het bedrijf heeft Amazon zich de afgelopen jaren herhaaldelijk schuldig gemaakt aan ‘pestgedrag’ en het schenden van patenten.

M-Edge startte in 2008 met de verkoop van Kindle-hoesjes via de website van Amazon. Op dat moment droeg het bedrijf het standaard commissiepercentage van 8 procent af aan Amazon. Vanwege het succes van de hoesjes maakte het enige tijd later afspraken met Amazon, waarbij Amazon in ruil voor een hogere commissie meer reclame zou maken voor de hoesjes.

In 2009 vroeg Amazon aan M-Edge om producten direct aan Amazon te verkopen. M-Edge ging daar niet op in, maar tekende enkele maanden later een contract voor drie jaar tegen een percentage van 15 procent. Begin 2010 wilde Amazon echter een hoger percentage, en dreigde het de producten van de website te verwijderen wanneer M-Edge daar niet mee akkoord ging.

Het getouwtrek tussen beide partijen rondom percentages en verkoopvoorwaarden gaat door tot in 2011. In september komt het tot een hoogtepunt als Amazon besluit M-Edge van de lijst met ‘approved accessory vendors’ af te halen. Door die actie verliest het bedrijf naar eigen zeggen veel klanten. In oktober volgt daarop een claim van Amazon voor 953.000 dollar, waar M-Edge stelt dat Amazon juist hen een bedrag van 40.000 schuldig is. Als laatste wapenfeit meldt M-Edge een opzeggingsbrief van Amazon voor het contract uit 2009.

Volgens de advocaten van M-Edge is deze zaak een typisch voorbeeld van ‘corporate bullying’. De hoesjesmaker ontwikkelde een erg succesvol product, waarop Amazon meermaals probeerde de producten te kapen door middel van bedreigingen, bemoeienis met klanten van M-Edge en patentschendingen. De claim die M-Edge nu indient heeft vooral betrekking op de patentschendingen en oneerlijke concurrentie.

Wanneer M-Edge de zaak wint, moet Amazon mogelijk een aantal eigen hoesjes uit het assortiment verwijderen en het bedrijf een vergoeding betalen voor de geleden schade. Amazon heeft nog niet gereageerd op de zaak.

(Via: Geek.com.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER