Het ziet er naar uit dat Barnes & Noble met een nieuw ereading apparaat op de markt komt. In een uitgebreid artikel in The New York Times over de ontwikkeling en plannen van Barnes & Noble wordt melding gemaakt dat de ontwikkelaars van de Amerikaanse boekhandelketen de laatste hand leggen aan het vijfde apparaat in de Nook-serie.
Of de nieuwe Nook een eInk ereader of een tablet zal zijn is nog niet bekend. Er wordt zelfs gespeculeerd of het wellicht een ereader met Mirasol-kleurenscherm wordt, maar dit lijkt wel erg ver gezocht. Het nieuwe apparaat is een volgende stap in de strategie van Barnes & Noble om haar positie in de boekenmarkt te behouden. Met Amazon als geduchte concurrent en de zorgen om de fysieke boekwinkels draaiende te houden, is dit voor Barnes & Noble een zware taak.
De lancering van de nieuwe Nook zou samen kunnen vallen met een andere strategische stap: de verkoop van de Nook-apparaten buiten Amerika. Er wordt gesproken over een deal die Barnes & Noble probeert te sluiten met het Engelse Waterstones Booksellers Ltd. De overzeese expansie is een reactie op de activiteiten van zowel Amazon als Kobo, die beide al internationaal actief zijn.
Barnes & Noble focust niet alleen op de strategie rondom hun digitale activiteiten, maar zet zich ook in om de fysieke boekhandels te behouden. Dit doen zij onder andere door te experimenteren met kleinere winkels en het herinrichten van de speciale DVD en muzieksecties. Een belangrijk punt, volgens uitgevers als de Penguin Groep en Macmillan. Niet alleen om de verkoop van papieren boeken mogelijk te blijven maken, maar ook om het effect dat het tonen van de papieren titels heeft op de verkoop van digitale boeken en luisterboeken te behouden. Hoe meer een boek in het zicht is, hoe groter de kans is dat een lezer een aankoop doet.
John Sargent, CEO van uitgeverij Macmillan benadrukt nog eens extra waarom het belangrijk is dat Barnes & Noble floreert: “Elke auteur, uitgever of distributeur van intellectueel eigendom in de vorm van een boek zal schade ondervinden wanneer het niet goed gaat met Barnes & Noble.”
Via:The New York Times.